Ingen annen stor aktør i tekstilbransjen har en slik funksjon, uttaler Zalando.Zalando
Størrelsesrådgivning basert på to bilder med tettsittende klær – et skritt på veien mot full 3D-avatar
Zalando lanserer en kroppsmålingsfunksjon som skal hjelpe kundene å finne riktig størrelse basert på to bilder i tettsittende klær tatt av kundene selv. Funksjonen er et skritt på veien mot 3D-avatar.
I en pressemelding melder Zalando at de nå lanserer en ny funksjon som gjør det mulig for kundene å
motta råd om størrelser basert på deres kroppsmål. Ved å ta to bilder av seg
selv i tettsittende klær, vil Zalando kunne forutsi kundenes kroppsmål og
hjelpe dem slik at det blir lettere å finne riktig størrelse for deres neste
kjøp.
Funksjonen testes i første omgang ut i Tyskland, Østerrike og Sveits.
Ingen annen aktør i motebransjen – på Zalandos størrelse – har introdusert en
tilsvarende funksjon, påstår netthhandleren.
Færre returer
Den nye funksjonen har potensiale til å ytterligere redusere størrelsesrelaterte returer og på lang sikt redusere tekstilavfall ved å gi tekstilaktørene informasjon om kundenes faktiske størrelser.
Kunder vil blant annet vil kunne bruke funksjonen når de kjøper
kjoler som er den kategorien som er av de mest utfordrende for
kunder å finne riktig størrelse i. Takket være den nye løsningen skal Zalando kunne bidra til å finne riktig passform. I fremtiden vil selskapet videreutvikle
funksjonen til også å omfatte flere kategorier og markeder.
– Å hjelpe kundene med å finne den riktige passformen
er viktig for å styrke forholdet til våre kunder. Det er frustrerende å vente
på en ny vare, og så oppdage at den ikke passer. Ved å introdusere
størrelsesrådgivning basert på kroppsmål, fortsetter vi å bruke innovasjonene
våre til å hjelpe kundene med et av de største problemene i motebransjen, sier
Stacia Carr, VP Size & Fit hos Zalando.
Funksjonen kan også gi
tekstil-aktørene bedre innsikt i kundenes krav til størrelse og passform.
Zalando skriver at de er forpliktet til å gi
kundene en personlig opplevelse som er bygget på tillit og personvern. Derfor
er det viktig å være klar over at når kundene deler informasjon om kroppsmål,
forblir bildene på kundens telefon og kunden selv har full kontroll over egne
innstillinger for datadeling.
3D-avatar er neste trinn
Størrelsesrådgivning med
kroppsmåling er neste skritt på Zalandos reise mot å hjelpe kundene å finne
riktig størrelse på første forsøk, og vil gi Zalando muligheten til å gi
kundene en mer personlig opplevelse i et virtuelt prøverom. I fremtiden vil
begge teknologiene kunne integreres slik at kundene kan skape en 3D-avatar som
gir en mer nøyaktig gjengivelse av kroppsform, med tanke på deres unike
kroppsmål.
Zalandos interne Size & Fit-team
har allerede sørget for å redusere selskapets størrelsesrelaterte returer med
10% sammenlignet med varer uten størrelsesrådgivning.
Erfaringen er
basert på Zalandos egen teknologi samt den sveitsiske Body Measurement App Developer,
Fision, som ble kjøpt opp av Zalando i 2020.