
Vil bli største lavprisaktør
Rustas norgessjef, Erlend Kramer, har nå fått frie tøyler til å åpne så mange varehus han vil, med mål om å bli største lavprisaktør i Norge.
Mens flere lavprisaktører opplever tøffere tider i Norge, fortsetter oppturen for Rusta. Nå har norgessjefen fått frie tøyler til å åpne så mange varehus han bare kan. Målet er å bli største lavprisaktør i Norge.
Den svenske varehuskjeden har opplevd stor suksess i Norge siden lanseringen i 2014. Allerede i november i fjor kunne Rusta Norge melde om en omsetning som snart nådde milliarden. Ved årsskiftet 2018/19 blir milepælen nådd, og Rusta kan nå melde om at butikken i Norge går med overskudd.
Over all forventning
– Norgeslanseringen har gått over all forventning. At vi snart passerer milliarden i omsetning på det norske markedet er helt utrolig. Etterspørselen etter lavprisprodukter innen hjem- og fritidssegmentet har vært langt større enn forventet. Dette er den viktigste grunnen til at vi har store ambisjoner for fortsettelsen i Norge, forteller Erlend Kramer, norgessjef i Rusta.
Ved utgangen av regnskapsåret 2018 kommer Rusta-konsernet til å nærme seg syv 7 milliarder svenske kroner i omsetning. Mye på grunn av oppkjøpet av den finske lavprisgruppen, Hong Kong, i mai. I dag teller Rusta 140 varehus, hvorav 90 er i Sverige, 24 i Norge, 24 i Finland, samt to i Tyskland. Nummer 141 åpner allerede neste måned i Norge og det er god grunn til å tro at ekspansjonstakten trappes kraftig opp her til lands.
Får frie tøyler
Rusta Retail AS går såpass bra at Rusta-konsernet ønsker å øke ekspansjonsfarten betraktelig, også utover de 60 varehusene som tidligere er blitt uttalt at er ønskelig å åpne i Norge. Administrerende direktør, Göran Westerberg, har gitt norgessjefen grønt lys til å åpne så mange varehus i Norge som mulig.
– Vi har blitt godt mottatt i det norske markedet og hele konsernet ser gode muligheter til å vokse videre. Derfor har jeg nå fått frie tøyler til å åpne så mange varehus som jeg kan, enkelt og greit. En bedre beskjed tror jeg neppe jeg kunne fått, konstaterer Kramer.

Rusta-sjef Erlend Kramer får carte blanche for flere varehus. (Foto: Johnny Vaet Nordskog)
Den eneste hindringen på veien er hvor mange passende lokaler og lokasjoner Rusta kan finne. Norgessjefen frir til eiendomsutviklere, forvaltere og lokalbefolkningen generelt til å komme med tips om gode lokaler med gode vilkår for handel.
– Det handler ikke om penger, kapasitet eller mangel på vilje fra vår side. I Norge leter vi etter lokaler på 2 000 kvadratmeter og oppover, med beliggenhet i allerede eksisterende handelsområder med sterke aktører og mye trafikk. Vi søker etter lokaler i hele Norge, forteller Kramer.
Åpner to varehus i måneden
Ekspansjonstakten økes også i de andre markedene Rusta er etablert i. Fremover regner den svenske varehuskjeden med å åpne to varehus i måneden.
– Til nå har vi åpnet ett varehus i måneden fordelt på Norge, Sverige, Finland og Tyskland, men framover vil vi øke ekspansjonstakten til minst det dobbelte, med opptil 25 varehusåpninger i året. Dersom vi finner passende lokaler med god beliggenhet, så åpner vi enda flere, avslutter Kramer.
Flere varehus betyr også flere hyller å fylle. I desember i år ferdigstilles oppgraderingen av Rustas sentrallager i Norrköping, som utvides med ytterligere 46 000 kvadratmeter, til 120.000 kvadratmeter totalt. Sentrallageret blir et viktig ledd for varepåfylling til varehusene i Sverige, Norge, Finland og Tyskland.
Beløp i hele 1000:
2017 | 2016 | 2015 | |
Sum driftsinntekter | 568 884 | 316 054 | 130 512 |
Driftsresultat | 20 268 | 10 512 | 4290 |
Om Rusta
Rusta tilbyr hjem- og fritidsprodukter av god kvalitet, til markedets beste pris. Rusta innehar et bredt spekter av produkter innen en rekke ulike kategorier, inkludert skjønnhet, helse, rengjøring, hjemmeinnredning og -tekstiler, tepper, maling, og tapet, samt oppbevarings- og baderomsartikler. I Norge har Rusta etablert salgsflater på over 40 000 kvadratmeter fordelt utover 24 varehus, med 435 ansatte og over 3,4 millioner betalende kunder.