Vil bli største lavprisaktør
Rustas norgessjef, Erlend Kramer, har nå fått frie tøyler til å åpne så mange varehus han vil, med mål om å bli største lavprisaktør i Norge.
Mens flere lavprisaktører opplever tøffere tider i Norge, fortsetter oppturen for Rusta. Nå har norgessjefen fått frie tøyler til å åpne så mange varehus han bare kan. Målet er å bli største lavprisaktør i Norge.
Den svenske varehuskjeden har opplevd stor suksess i Norge siden lanseringen i 2014. Allerede i november i fjor kunne Rusta Norge melde om en omsetning som snart nådde milliarden. Ved årsskiftet 2018/19 blir milepælen nådd, og Rusta kan nå melde om at butikken i Norge går med overskudd.
Over all forventning
– Norgeslanseringen har gått over all forventning. At vi snart passerer milliarden i omsetning på det norske markedet er helt utrolig. Etterspørselen etter lavprisprodukter innen hjem- og fritidssegmentet har vært langt større enn forventet. Dette er den viktigste grunnen til at vi har store ambisjoner for fortsettelsen i Norge, forteller Erlend Kramer, norgessjef i Rusta.
Ved utgangen av regnskapsåret 2018 kommer Rusta-konsernet til å nærme seg syv 7 milliarder svenske kroner i omsetning. Mye på grunn av oppkjøpet av den finske lavprisgruppen, Hong Kong, i mai. I dag teller Rusta 140 varehus, hvorav 90 er i Sverige, 24 i Norge, 24 i Finland, samt to i Tyskland. Nummer 141 åpner allerede neste måned i Norge og det er god grunn til å tro at ekspansjonstakten trappes kraftig opp her til lands.
Får frie tøyler
Rusta Retail AS går såpass bra at Rusta-konsernet ønsker å øke ekspansjonsfarten betraktelig, også utover de 60 varehusene som tidligere er blitt uttalt at er ønskelig å åpne i Norge. Administrerende direktør, Göran Westerberg, har gitt norgessjefen grønt lys til å åpne så mange varehus i Norge som mulig.
– Vi har blitt godt mottatt i det norske markedet og hele konsernet ser gode muligheter til å vokse videre. Derfor har jeg nå fått frie tøyler til å åpne så mange varehus som jeg kan, enkelt og greit. En bedre beskjed tror jeg neppe jeg kunne fått, konstaterer Kramer.
Den eneste hindringen på veien er hvor mange passende lokaler og lokasjoner Rusta kan finne. Norgessjefen frir til eiendomsutviklere, forvaltere og lokalbefolkningen generelt til å komme med tips om gode lokaler med gode vilkår for handel.
– Det handler ikke om penger, kapasitet eller mangel på vilje fra vår side. I Norge leter vi etter lokaler på 2 000 kvadratmeter og oppover, med beliggenhet i allerede eksisterende handelsområder med sterke aktører og mye trafikk. Vi søker etter lokaler i hele Norge, forteller Kramer.
Åpner to varehus i måneden
Ekspansjonstakten økes også i de andre markedene Rusta er etablert i. Fremover regner den svenske varehuskjeden med å åpne to varehus i måneden.
– Til nå har vi åpnet ett varehus i måneden fordelt på Norge, Sverige, Finland og Tyskland, men framover vil vi øke ekspansjonstakten til minst det dobbelte, med opptil 25 varehusåpninger i året. Dersom vi finner passende lokaler med god beliggenhet, så åpner vi enda flere, avslutter Kramer.
Flere varehus betyr også flere hyller å fylle. I desember i år ferdigstilles oppgraderingen av Rustas sentrallager i Norrköping, som utvides med ytterligere 46 000 kvadratmeter, til 120.000 kvadratmeter totalt. Sentrallageret blir et viktig ledd for varepåfylling til varehusene i Sverige, Norge, Finland og Tyskland.
Beløp i hele 1000:
2017 | 2016 | 2015 | |
Sum driftsinntekter | 568 884 | 316 054 | 130 512 |
Driftsresultat | 20 268 | 10 512 | 4290 |
Om Rusta
Rusta tilbyr hjem- og fritidsprodukter av god kvalitet, til markedets beste pris. Rusta innehar et bredt spekter av produkter innen en rekke ulike kategorier, inkludert skjønnhet, helse, rengjøring, hjemmeinnredning og -tekstiler, tepper, maling, og tapet, samt oppbevarings- og baderomsartikler. I Norge har Rusta etablert salgsflater på over 40 000 kvadratmeter fordelt utover 24 varehus, med 435 ansatte og over 3,4 millioner betalende kunder.