Glade kunder på åpningsdagen.

Rusta åpnet uten festivitas

Rusta fortsetter ekspansjonen. Etableringen på Stopp Tune i Østfold forrige uke er etablering nr. 36 i Norge. En nyåpning som uunngåelig ble preget av den nye virkeligheten for retail også i Norge.

Publisert

Nyåpninger er kommet på løpende bånd, med festivitas og køer gjennom natten for å høste spektakulære åpningstilbud, men ikke denne gangen?

– Nei. Vi gjennomførte naturligvis en ‘stille åpning’ denne gangen, uten den normale åpningsfesten vi er kjent for. Likevel var det rundt hundre kunder som hadde funnet veien til Rusta Sarpsborg klokken ti onsdag morgen, sier Erlend Kramer, landssjef for Rusta i Norge, til Retailmagasinet.

Team Sarpsborg med varehussjef Eldrid Lange i front.

– Kundestrømmen fortsatte jevnt gjennom hele åpningsdagen og dyktig ansatte sikret at smittevernet ble ivaretatt. Alle kunder som besøkte oss denne dagen fikk med seg en tube med hånddesinfisering og vi slapp inn i puljer gjennom dagen. Så langt har vi opplevd et langt høyere besøkstall og en uvanlig høy omsetning på Stopp Tune, og gleder oss til fortsettelsen, sier Erlend Kramer.

Rundet milliarden

Rusta Retail Norge AS passerte en milliard i omsetning i fjor, opp fra 776 millioner i 2018, altså en økning på prosent. Driftsresultatet gikk riktignok litt ned, til 23,5 millioner mot 28,1 millioner i 2018. Det slo også ut på ordinært resultat, som ble henholdsvis 18,6 og 21,4 millioner.

Senterleder Mariza Olausson tildeler varehussjef Eldrid Lange hos Rusta Sarpsborg blomster under åpningen.

Rusta klar for ytterligere kjedevekst i Norge? Konkrete planer for nyåpninger? – I 2020 har vi ikke flere åpninger som er klare. Men perioden vi har vært inne i/er i har også gitt muligheter for gode dialoger med gårdeiere. Noen av prosjektene med potensiell åpning i år. Vi er i hvert fall klare for å etablere oss om forutsetningene er tilfredsstillende, sier Erlend Kramer.

Stopp Tune også fornøyd

Alcogel til kundene.

Hvordan artet åpningen seg for hele Citycon-senteret Stopp Tune i den spesielle situasjonen med koronakrise og begrensede muligheter for aktiv markedsføring med åpningstilbud og jippoer? Responsen?

Mariza Olausson, Center Manager, svarer:

– Under Covid 19 gikk prosjektet på Stopp Tune videre med å bygge Rusta, i tillegg til å skape nye fine butikker for Kappahl, Match og Christiania Belysning. Vi bygde også en ny inngang til senteret.

– Alt dette ble fullført 3. juni, og vi er veldig fornøyd med hvordan det har blitt mottatt. Slik planen var, ville vi feire dette med festligheter, men slik situasjonen er nå, gjorde vi i stedet en rolig og hyggelig åpning. Vi hadde laget en dekor i sentrum og kjøpt blomsteroppsatser for å skape tilfredshet for de besøkende.

– I løpet av dagen hadde vi litt flere besøkende enn vanlig, hovedsakelig på grunn av åpningen av Rusta, men alt gikk stille. Det føles fantastisk å kunne bidra med positive nyheter i den krevende tiden vi alle er i, sier Olausson.

Powered by Labrador CMS