Rusta kjøper finsk lavpriskjempe
Rusta har kjøpt den finske lavprisgruppen Hong Kong. Med oppkjøpet har Rusta nå 140 varehus på det svenske, finske, norske og tyske markedet.
Den finske Hong Kong-gruppen opererer i likhet med Rusta innen det brede lavprismarkedet for hjem- og fritidsprodukter. Hong Kong har 24 varehus, egen nettbutikk og omsetter totalt for ca. en milliard kroner. Oppkjøpet betyr at Rusta kontrollerer 100 prosent av aksjene i Hong Kong. Gjennom oppkjøpet forventes Rusta-gruppen å få over 150 varehus, 3 000 medarbeidere og en omsetning på nærmere sju milliarder kroner i løpet av kommende driftsår.
– Rusta ser store muligheter på det finske markedet, og gjennom oppkjøpet av Hong Kong får vi nå muligheten til å ta vare på disse. Hong Kongs kunnskap om de finske kundene, selskapets brede geografiske dekning og likhetene med Rustas konsept ligger til grunn for beslutningen. Vår styrke er vårt brede sortiment for hjemmet til Nordens laveste priser. Nå skal vi gjøre det tilgjengelig på enda et marked sammen med våre nye finske kollegaer. Det føles fantastisk, sier Göran Westerberg, adm. dir. i Rusta.
Rusta har en av Nordens mest moderne logistikkjeder og Hong Kong har stor kunnskap om det finske markedet. Gjennom oppkjøpet kobler Rusta sin leverandørkjede til Hong Kong som dermed får tilgang til Rustas sentrallager, noe som gir mulighet for direkteinnkjøp blant annet i Asia. Bengt-Olov Forsell, en av grunnleggerne av og styreformann i Rusta, sier:
– Jeg ser betydelig potensial i oppkjøpet. Rusta og Hong Kong har en likeartet forretningsfilosofi og en utfyllende geografisk dekning, samt et likeartet produktsortiment som vil generere større volumer. Jeg føler meg derfor veldig trygg på at vi sammen skal kunne skape noe skikkelig bra og bli en enda tyngre aktør på det nordiske detaljhandelsmarkedet.
Rusta har de siste årene vokst raskt og finnes i dag i fire markeder: Sverige, Norge, Tyskland – og nå også Finland. I slutten av 2014 åpnet Rusta sitt første varehus i Norge, og kjedens første utenfor Sverige. På drøye tre år har Rusta åpnet 22 varehus i Norge, og virksomheten der er allerede lønnsom. I 2017 gikk Rusta inn på det tyske markedet, der selskapet i dag har to varehus, samt planer om å åpne ytterligere tre i løpet av driftsåret 2018.
– Gjennom oppkjøpet av Hong Kong vil størrelsen og den raske volumveksten gjøre oss enda mer konkurransedyktige. Det betyr at vi får bedre forutsetninger enn noensinne til å tilby Rustas kunder god kvalitet til svært lave priser, sier Göran Westerberg.