Lars Grønkjær er ekspert på dagligvarehandel hos Salesforce.
Lars Grønkjær er ekspert på dagligvarehandel hos Salesforce.

Covid-19: Verdensomspennende økning i salg av dagligvarer på nett

Over hele verden har pandemien resultert i økt salg av dagligvarer på nett samt endret handlemønstre.

Publisert

Salesforce Shopping Index analyserer data fra netthandelen til over én milliard mennesker. Rapporten for Q1 viser hvordan kjøpsvanene endres i hele verden og Norden som følge av begrensningene på folks bevegelsesfrihet under Covid-19 pandemien.

Om undersøkelsen

Salesforce handelsindeks analyserer aktiviteten fra over en milliard nettkunder i 34 land. Fokuset ligger på ti hovedmarkeder: USA, Storbritannia, Norden, Canada, Tyskland, Frankrike, Spania, Japan, Nederland, Australia og New Zealand.

– Vi kommer til å fortsette å se at den digitale handelen øker i takt med at mennesker går til nettet for å dekke behovene sine. Netthandelens oppsving i vil sannsynligvis ikke dekke opp for den markante nedgangen i varehandelen som vi nå opplever, sier Lars Grønkjær, ekspert på dagligvarehandel i Salesforce.

Netthandelen øker når butikksalget stenger

Inntektene til netthandelen økte i gjennomsnitt med 20 prosent i første kvartal 2020, sammenlignet med 12 prosent i 2019. I Norden var økningen enda større, på 27 prosent, mens Tyskland bare økte med 14.

Trafikken til verdens netthandel økte globalt med 16 prosent og netthandlerne brukte i gjennomsnitt fire prosent mer på sine besøk i årets første kvartal. I Norden steg gjennomsnittlig kjøp med nesten 200 kroner. Fra 1.700 kroner i fjorårets kvartal til 1.900 kroner i år.

Også kjøp av basisvarer gjøres på nett

Krav til isolering, hjemmekontor og reiseforbud utløste en markant økning i etterspørselen etter mat- og basisvarer. Globale retningslinjer om å bli hjemme førte til en økning på 200 prosent i salget av slike varer på nett i perioden 10-20 mars.

Klikk-og-hent gir høyere butikkomsetning

Nettbutikker som tilbyr å hente varene i butikk økte omsetningen med 27 prosent i første kvartal. De som ikke har nettbutikk økte bare med 13 prosent.

I perioden 10-20. mars økte inntektene for nettbutikker med klikk-og-hent med 92 prosent. Butikkene uten denne tjenester opplevde bare 19 prosents vekst.

Kunstig intelligens øker verdiskapningen

Andelen kjøp gjort på anbefalinger fra kunstig intelligens økte med 26 prosent.

Interiør, treningsklær, lek og spill mer populært

Nettbaserte kjøp av rekreasjonsprodukter økte i hele verden i første kvartal. Hus og interiør-varer økte med 51 prosent, treningsklær med 31 prosent og leker og spill med 34 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

Mobiltelefonen dominerer netthandelen nå

I Norden økte bruken av mobiltelefon for besøk og kjøp i nettbutikker fra 48 prosent til 55 prosent og resterende kjøp ble gjort fra datamaskin og nettbrett. Det er i samsvar med globale tall.

Handler til andre tider på døgnet

Nettbutikkene viser at forbrukere i USA har redusert shoppingen om kvelden. Normalt sett har handlerushet skjedd i syv-tiden om kvelden, men under pandemien ble de fleste kjøpene på nett gjennomført i ni-tiden om morgenen.