Senterleder Lars Heirsaunet: – Magneten kan bidra med arenaer og aktiviteter ungdommen med rette oppfatter som ‘sine’.

– Viser ikke bort brannstiftere

– Nei, det er ikke aktuelt å vise bort ungdommene selv om de mandag laget en liten brann i ei søppelbøtte på Magneten kjøpesenter. Vi skal ta vare på ungdommen vår; de er fremtiden også for kjøpesenteret.

Publisert

Den riktigste reaksjonen er å bidra med fritidsaktiviteter på Magneten for å forebygge denne typen hendelser, mener senterleder Lars Heirsaunet, som er klar i talen.

Ungdommens beste venn

Det er ingen tvil om at han og senteret han bestyrer, er ungdommens beste venn i Levanger og Innherred. – Levanger er ingen stor plass, poengterer han overfor Retailmagasinet.no. I morgen skal senterledelsen møte kommunens koordinator for å forebygge kriminalitet, for å diskutere opplegg i kjøpesenteret. Kommunen vet å verdsette Heirsaunet og Magnetens holdning og innsats for byens ungdom.

Med vett og forstand

Men er løsningen å ta med silkehansker på unge som anstifter brann? Heirsaunet fnyser. – Alvorligheten skal ikke underslås, selvfølgelig. De to jentene tidligst i tenårene gjorde noe de ikke skulle ha gjort. Hvem har ikke gjort noe sånt i unge år? Branntilløpet ble raskt oppdaget, og en våken vekter fikk umiddelbart slokket ‘brannen’ i bøtta. Bra! Men alt i alt ingen episode som skal håndteres som de hadde gjort noe bevisst kriminelt. Dumt, javisst, men det skal håndteres med vett og forstand!

‘Vi hjølpe dæ!’ er budskapet på vegne av en hel bransje, her på plakat i elevbutikken Pioner. (Foto: Magneten kjøpesenter)

Konkret: – Vi tror på dialog og samarbeid med de unge, fremholder Heirsaunet, som selv har en fortid somaktiv i Levangers storhetstid som sykkelby. Den som har vokst opp med idrett i et godt idrettsmiljø, blir aldri gammel. Man forblir ung i tankegangen.

Pioner-butikk

Magneten skal stå for småbyen på sitt beste: – Det har kjøpesenteret alltid vært. Vi har vært MOT-ambassadør – det vil si MOT rusmisbruk blant unge, i godt selskap med idrettslag og sportsklubber som også er MOT-ambassadører. I fjor etablerte vi et samarbeid med Ungt Entreprenørskap og den videregående skolen, som gjorde at vi kom i gang med Pioner-butikken, som fremdeles holder åpent to ganger i uken. Elever driver butikken med kyndig veiledning som ledd i undervisning og opplæring. Butikker i senteret bidrar med varer og veiledning. Prosjektet vakte nasjonal oppmerksomhet.

En konstruktiv reaksjon

– Det er mye bedre å bruke vettet. Som innbefatter at vi voksne huske at de unge kan finne på ting i ren opposisjon, noe som ikke er uvanlig. – Og da må reaksjonen være konstruktiv. Magneten er en stor og viktig arbeidsplass i en småby som Levanger. Vi har et tilsvarende stort samfunnsansvar.

Hva slags fritidsaktiviteter det kan være aktuelt å legge til Magneten? – Vi har fått flere gode forslag, som å bidra med arenaer for musikk og e-sport – og spisesteder innsiktet mot de unge. Arenaer og aktiviteter ungdommen med rette kan oppfatte som ‘sine’. Vi er åpne for alle gode forslag.

Godfotteorien

Som kjøpesenter har Magneten selvfølgelig en baktanke med all denne positiviteten: – Ja, å stå på godfot med ungdommen, også når det kommer noen tilfeller med ungdom som ikke oppfører seg helt som de skal i noen tilfeller. Da bruker vi Nils Arne Eggens godfotteori. Vi reagerer konstruktivt. På den måten sikrer vi rekrutteringen til Magneten som bedrift og de butikkene som leier hos oss. Dét er å oppfylle vårt samfunnsoppdrag, sier Lars Heirsaunet.

Powered by Labrador CMS