Sjøsiden Mosjøen bygges ut
Sjøsiden senter i Mosjøen melder om en særdeles god høst så langt. Det gir godt grunnlag for en planlagt utbygging.
Av Odd Henrik Vanebo
– Sjøsiden Senter er på vei inn i en stor prosess på flere plan. Vi planlegger en utbygging med ny flott Bunnpris som flyttes inn i tilbygg og blir Bunnpris Gourmet, opplyser Stian Tørres, leder for kommersiell drift og markedsføring i Scala Eiendom og fungerende senterleder for Sjøsiden.
– I tillegg jobber vi med å få inn flere nye leietakere innenfor fler bransjer og ikke minst skape et enda bedre sosialt senter midt i Mosjøen med moderne fasiliteter.
Jakter på ny senterleder
Harald Forbergskog (65) ga seg i vår som senterleder etter 14 år i jobben.
– Etter at den tidligere senterlederen gikk av med pensjon, skal stafettpinnen bringes videre til ny senterleder som vi er på jakt etter i disse dager. I min rolle som leder for kommersiell drift og markedsføring i Scala Eiendom har jeg flere ganger gått inn på våre eiendommer i overgangsfaser og benyttet muligheten til å se på markedsarbeidet fra en ny vinkel og finne nye retninger. Det er en spennende oppgave som lar meg få særskilt god innsikt i hvordan markedsarbeidet, samholdet og behovet til våre leietakere best skal tilrettelegges på våre kjøpesentre.
Kraftig vekst i høst
– Sjøsiden har meldt om en ekstra god august-måned?
– August-tallene for Sjøsiden Senter ble fantastisk lesing, bekrefter Stian Tørres.
– Sjøsiden er vekstvinner i Scalas portefølje i august med 24,7 prosent økt omsetning målt mot august i fjor. Akkumulert er senteret opp 16,3 prosent.
Besøkstallene viser samtidig at underkant av 120.000 kunder var innom Sjøsiden i august som er en vekst på 11 prosent i fjor.
– Folk handler lokalt! Det er mer enn noen gang synlig at folk bruker de lokale butikkene noe som kommer næringen og butikkdriverne til gode. En etterlengtet og viktig vekst i kategorier som tekstil (5,2 %), spesialbutikker (33,2) og Hus og Hjem (13,7 %) viser at det ligger mer i den totale økningen på senteret enn typiske produkter som er utsatt for handelslekkasje til Sverige.
Vinmonopolet er en av vekstvinnerne på senteret i august, men faktisk ser de at det er flere tekstilbutikker som ligger over i vekst samtidig som fem fra kategoriene hus&hjem og spesialbutikker stikker seg tydelig frem.
Tørres fremholder at Sjøsiden føyer seg pent inn i hele Scalas senterportefølje, med en vekst totalt på i underkant av 12 prosent i august mot fjoråret for de 19 norske Scala-sentre fra Grimstad i sør til Sortland i nord.
Senter med potensial
– Prognosen for september?
– Inn mot den siste uken i september fortsetter Sjøsiden å levere sterke tall. Uke 39 endte med en vekst på hele 26 prosent og den akkumulerte omsetningen er nå oppe i 17 prosent hittil i år.
– Prognosen er en vekst i september på 18 prosent mot september i fjor. Senteret har et enormt potensial i et spennende markedsområde. Mosjøen nyter ikke bare av at handelen har blitt forsterket de siste to årene med etablering av handelsparken som er med å demme for lekkasjer, men vårt fokus gjennom intensivere markedsføringen i egne kanaler, speile butikkmiks og bredde, være gode på kundemøtet og ikke minst stille opp for lokalsamfunnet med tilrettelegging slik at det skal føles godt og trygt å handle lokalt i en spesiell situasjon vi jobber med daglig, sier Stian Tørres til Retailmagasinet.