5,2% vekst for Scalas sentre i første halvår
Scala-porteføljens omsetning økte med +5,2% i første halvår. Totalt omsatte kjøpesentrene deres for 4.081 MNOK.
Scala Eiendom melder at alle bransjer hadde vekst i juni, med unntak av «service og tjenester». Klær, sko og reiseeffekter vokste med over 15% i juni, og servering med over 20%.
Samlet vekst på Scalas sentre var på rekordhøye 22% i juni.
– Vi har tilbakelagt oss et spesielt halvår, fastslår Hans Jørgen Mørland, adm. direktør i Scala Eiendom.
Han peker på en rekke årsaker til Scala-senternes ‘’suksess’’ gjennom dette halvåret:
· Senterne har høy eksponering mot mat og drikke-kategorien.
· Scala har siden 2012 satset hardt på lokalsenter-kategorien med dagligvarer, nærhandel og «en butikk fra hver bransje» som suksessoppskrift.
· Scala startet tidlig med markedsføring da samfunnet begynte gjenåpningen etter påske og har sammen med leietagere kjørt ti større eller mindre kampanjer for å skape normalitet og ta tilbake hverdagen.
· Myndighetenes støttepakke har sammen med rabatter fra Scala hjulpet leietagerne til å stå i og gjennom krisen.
· Kundene føler seg trygge i omgivelsene på sitt nærsenter hvor gode rutiner for smittevern og økt daglig renhold har vært i fokus.
Dropp i mars og april
– Besøket på våre sentre hadde et voldsomt dropp i mars og april, påpeker Mørland.
Første halvår var besøket ned 5,7%.
Mange kunder i risikogruppe har holdt seg hjemme og flere handler alene på planlagte handleturer. Arrangementer og aktiviteter som ellers ville dratt besøkstallene opp, har vært avlyst.
– Men til tross for 5,7% færre mennesker inn dørene er omsetningen opp formidable 5,2%, og i juni er besøket opp +10,5%, så kundene er tilbake, sier Scala-sjefen.
Scala tror varehandelen vil gå en rekordsommer i møte. Nordmenn er i Norge, og det vil stanse en handelslekkasje som i et normalår ligger på om lag 7%.
– Det vil være viktig med fortsatt smittebegrensende tiltak og disiplin så ikke Norge får en ny oppblomstring av smitte. Oppfordringen om å handle lokalt er viktigere enn noen gang og mange i varehandelen øyner nå nytt håp, sier Mørland.