7 prosent vekst for Scala Eiendoms kjøpesentre
Butikkomsetningen i Scala Eiendoms 23 kjøpesentre vokste med hele 7 % fra rekordåret 2020 og passerte 12 milliarder i 2021. Samtlige bransjer, fra dagligvarer til klær og sko, vokste i fjor – og det var heller ingen klare geografiske forskjeller i Scalas portefølje.
– Det er veldig gledelig at våre leietagere opplevde kraftig vekst i 2021, til tross for til dels betydelige pandemitiltak i fjor vinter og mye av våren. Vi tror tallene både inneholder kortsiktige koronaeffekter, men også er et uttrykk for at mange av våre eiendommer har styrket seg relativt til sine konkurrenter, sier administrerende direktør i Scala, Hans Jørgen Mørland i en pressemelding.
Etter at veksten i det første pandemiåret (2020) var drevet av dagligvarer og hus og hjem kategorien, så var handelskronene jevnere fordelt i 2021. Kategorier som klær og sko og spesialbutikker vokste med henholdsvis 8 % og 9 % i Scalas sentre i fjor.
– Det er spesielt gledelig at aktører innen klær, sko og reiseeffekter, hvor mange hadde det tøft i 2020, opplevde et bra comeback i 2021. Selv om vi må være klar over at deler av denne bransjen fortsatt har utfordringer, sier Mørland.
Dersom reise- og handlevaner normaliseres i takt med en nedtrapping av pandemien og pandemitiltakene i 2022 – er det naturlig å forvente noe lavere omsetning det kommende året enn i fjor tror Scala.
- Jeg tror ikke vi skal forvente at 2022 vil vokse videre fra 2021-tallene, men jeg mener at vårt segment og våre eiendommer står sterkere enn ved inngangen til pandemien. Kundene trives med å handle og få løst andre ærender nært der de bor på moderne, lokale og lett tilgjengelige handlesentre som våre. Den trenden er vi trygge på, og derfor skal vi fortsette å forbedre og investere i eiendommene våre inn i 2022, avslutter Mørland.