Coop først ute med mobilscanning av varer
Etter halvannet år med utvikling og testing, kan Coops kunder bruke mobilen til å scanne og betale for varene når de handler i Obs-varehusene.
Coop er dermed den første norske dagligvareaktør som tilbyr kundene å scanne varer med mobilen.
– Vi er stolte over å endelig kunne tilby våre kunder, som også er våre medeiere, muligheten til å gjøre handle- og betalingsopplevelsen enda enklere, sier Gøril Joys Johnsen, direktør for sømløse kundeopplevelser i Coop Norge.
Sammen med IT-selskapet Datema har Coop brukt halvannet år på utvikling og brukertesting, der Coops egne ansatte på Obs Haugenstua i Oslo har vært brukere av løsningen siden i fjor høst. Nå er den klar for å lanseres i alle landets Obs-varehus.
Helt konkret går løsningen ut på at kundene, mens de går rundt i butikken, kan bruke sin egen mobiltelefon til å scanne varene de ønsker å kjøpe, for deretter å putte de rett ned i medbragt veske eller handlenett. Når alle varene man ønsker å kjøpe er scannet, betaler man varene i kassen eller ved hjelp av Coops mobilbetaling Coopay.
– Kundene våre setter stadig større krav til sømløse kundeopplevelser i butikk. Shop Express, selvbetjente kasser og nå muligheten for å scanne varer med mobil, gjør at kundene vil kunne få en smidigere handleopplevelse med mindre kø, sier Lars Tendal kjededirektør for Obs.
Handleopplevelsen har de siste årene blitt mer digitalisert. I Coops butikker med selvbetjente kasser er det ca. 37 prosent av kundene som benytter seg av disse når de er på handletur, mens 16 prosent bruker Shop Express der man scanner varene med en håndskanner i butikk. Økt digitalisering er blant annet med på å redusere kødannelsen i butikken og gjør handleopplevelsen raskere for kundene.
For å kunne scanne varer med mobilen må appen ShopExpress lastes ned i Apple Store eller Google Play.
– Målet er å få ShopExpress integrert i Coops medlemsapp i løpet av året, avslutter Tendal.