Suksessåpning for AMFI i Farsund
For to uker siden åpnet Farsunds første kjøpesenter. AMFIs nye senter oppnådde en omsetning som overtraff butikkenes forventninger.
Senterleder Elisabeth Stølen var svært fornøyd med åpningen.
– Det ble en skikkelig folkefest med rekordomsetning for flere butikker, stråler hun.
Burger King-restauranten i småbyen Farsund hadde høyest omsetning av alle kjedens restauranter i Norge den dagen. Og Voice of Europe-butikken satte ny kjederekord i omsetning på en åpningsdag.
– De fleste butikkene sprengte måltallene sine, forteller Stølen.
Senterlederen forteller at det har vært en voldsom positivitet i Farsunds befolkning. De ønsker kjøpesenteret varmt velkommen. Åpningsfesten varte tre dager til ende.
Senteret er på 13.000 m2, og ved åpningen var 19 butikker i drift. Til høsten kommer det trolig tre til, for her er det allerede interessenter. I tillegg er kommunens helsestasjon leietaker.
Fortsatt er et lokale på 1.100 m2 i underetasjen ledig.
– Her drømmer vi om å få inn en mannebutikk, sier Stølen.
AMFI blir byens første skikkelige kjøpesenter. De fleste butikkene er nyetablerte, men noen har flyttet fra sentrumsgatene og inn på senteret. Et bygg i sentrum skal rives for å gjøre plass til en ny skole, og da måtte noen butikker finne seg nye lokaler.
– I tillegg har noen butikker flyttet fra utkanten av byen og inn på det nye senteret, forteller Stølen.
Investeringskalkylen som ble lagt til grunn baserer seg kun på handel av Farsunds egen befolkning og turistsesongen.
– Men hele regionen består av 43.000 innbyggere som ligger innenfor 15-30 minutters kjøring, poengterer Elisabeth Stølen.