- I 30 år er senteret «blitt herjet av medgang», og i dag opplever vi stor interesse for å etablere seg her, sier senterleder Finn Dybdalen hos City Syd utenfor Trondheim.

Fem ambisiøse kjøpmenn ville bygge kjøpesenter på en myr…

Det begynte på 80-tallet da en gjeng ambisiøse kjøpmenn i Trondheim bestemte seg for å bygge kjøpesenter på en myr på Tiller. I 31 år har City Syd blitt "herjet av medgang".

Publisert

En senere velkjent kremmer fra Porsgrunn var tidlig senterleder og sørget for en god start, og også senere har det vært medgang.

– Å være senterleder er så artig, skjønner du! Det er så mangfoldig og man får gjort og vært med på så mye rart. Jeg tenker rett som det er at «er det noe som matcher dette, da?», sier senterleder Finn Dybdalen.

Dybdalen har vært senterleder ved City Syd siden 1. april 2000. Nei, det er slett ingen spøk i ordets rette forstand, og han kan heller ikke tenke seg en bedre jobb. Derfor har han blitt værende der. Lenge. Og lengter ikke bort. Men når han levende legger ut om historien da City Syd ble til, skjønner vi fort at det var vanskelig å forutse den suksessen senteret senere er blitt.

Hørtes tullete ut

- Det hørtes jo helt tullete ut…, begynner han. Her er det på sin plass å minne om at dette nesten var før ordet «kjøpesenter» var oppfunnet, i alle fall etablert.

Starten var helt forskjellige fra mange andre kjøpesenter, som gjerne har sitt utspring i en dagligvareforretning, så kommer en klesforretning like ved, deretter blir dette bygd sammen med en skoforretning og man får inn en kiosk og en bokhandel – og før man vet ordet av det, er det et senter for handel. Et kjøpesenter. Men ikke så like syd for Trondheim.

– Det startet med at fem ambisiøse, lokale kjøpmenn dannet KS AS Kjøpmannssenteret. I samarbeid med Trondos, som senere ble til Coop Midt-Norge, bestemte de seg for å bygge et kjøpesenter på en av de store myrene som den gang lå her på Tiller. De la også opp til at rundt dette skulle det bygges en ny by – Tillerbyen. Før dette var det nesten bare et hotell her, sier Dybdalen, og sikter til Quality Hotel Panorama – det høye bygget alle legger merke til når de kjører E6 inn mot Trondheim sørfra.

Starten på hans karriere

Ironisk nok, dette er i dag en del av porteføljen til en av landets hotellkonger, Petter Stordalen, som selv hadde en ikke ubetydelig rolle i City Syds første leveår. Den da unge Porsgrunn-mannen ble nemlig tidlig hentet inn som senterleder, og hadde i følge Dybdalen stor betydning for at senteret fikk en god start.

– Han var her i to år, og la et godt grunnlag – og dette ble da også starten på hans karriere som forretningsmann, sier City Syds nåværende senterleder.

Selv jobbet Finn Dybdalen på denne tiden i Dressmann, og var således tidlig på plass i senteret som i dag omsetter for nærmere to milliarder i året. Etter en omvei blant annet om Futura i Kristiansund, der han var butikksjef i Dressmann i et par år, fikk han tilbud om å tiltre samme stilling i senteret på Heimdalsmyrene.

Den første tiden var det Trondos og KS AS Kjøpmannssenteret som eide en halvpart hver av senteret, i dag er det Coop Midt-Norge BA og Storebrand som eier hver sin halvpart. Etter å ha vært innom alle store senterforvaltere, som Sektor, Steen & Strøm og Amfi, forvalter Citycon i dag Storebrands del av senteret.

– Trønderne liker å lese bestselgere, og det går mye i krim her på City Syd, sier butikksjef Marianne Næss hos Ark bokhandel.

Fremsynte

Fra dag én ble alt tegnet, tilrettelagt og bygd for å være kjøpesenter. Varemottak ble planlagt langt frem i tid, det ble tilrettelagt for hvordan man skulle samarbeide. Det som i fremtiden kunne bli en utfordring, ble regulert, og man la planer for hvordan en eventuell utvidelse kunne skje.

– Det imponerer meg hvor fremsynte de var. De satte i gang og håpet at det skulle gå bra. Men det gikk nok bedre enn de hadde våget å håpe på. I 30 år er senteret «blitt herjet av medgang», og i dag opplever vi stor interesse for å etablere seg her i senteret. Vi har fremdeles bra etterspørsel etter lokaler, noe ikke alle har i disse dager, sier Dybdalen.

– Og hvilke planer har man for videre utvidelser?

– Vi håper at en ny reguleringsplan snart skal være klar. Da tror jeg eierne kan få til et gøyalt utviklingsprosjekt. Da må vi nok ha bilene under jorda, deretter får vi se hva vi får inn ellers. Kanskje boliger, kultur, opplevelser… Jeg håper en utvidelse kan realiserer innen ikke alt for mange år. Ikke noe er vedtatt, men eierne håper å få til noe ganske snart, sier senterlederen.

Dramatisk redusert

Når det gjelder markedsføring, er City Syd, som så mange andre senter, inne i et skifte.

– Print er dramatisk redusert, som senterlederen beskriver det. 2019 blir det første året uten senteravis og magasin på papir, og tiden da det meste handlet om å kjøpe helsider i Adresseavisen er definitivt forbi.

– Leietakerne sa i år nei takk til senteravis, og vi er her for dem, så da blir det slik, sier Dybdalen.

Dermed blir det digital markedsføring, på mange ulike plattformer. Dette er en langt mer målgruppebestemt form for markedsføring.

– Og har du valgt å være på Facebook, ja så må du virkelig være der.

I Midt-Norges største kjøpesenter er det i dag ingen storskjermer eller såkalt digital signage. Men JCDecaux’ skjermer er det mange av.

– Det er klart at vi også har behov for å kommunisere i stort, så slike store skjermer vil nok komme her også, tror han.

Samtidig som han påpeker:

– En god, selgende fasade er også viktig.

Trondos, som senere ble til Coop Midt-Norge, har vært med helt siden City Syd ble planlagt, og i dag er Obs en stor og viktig leietaker.

Konserter

Kundeklubben er også viktig. Der har City Syd i dag 15.000 medlemmer. Det var en stund langt flere, men da GDPR (som regulerer hvilke data som kan registreres om kundene) måtte ha svar, forsvant en god del. Disse er man nå på full fart til å hente inn igjen.

– Men vi opplever god effekt med de 15.000 vi har, understreker han.

Å arrangere spesielle events i senteret, er noe City Syd ikke gjør mye av. Men de forsøker å bidra inn mot lokal kultur, og elever fra musikklinja ved Heimdal videregående skole er gjerne innom et par ganger i måneder og holder små konserter. Positivt for senteret og en nyttig erfaring for de unge musikerne.

Andre unge musikere har også stått på den noe provisoriske scenen inne på senteret, blant andre Thomas Løseth som vant The Voice i 2017.

På drift- og miljøsiden er senteret BREEAM-sertifisert, og var blant de første som ble resertifisert da denne prosessen tok til. I tillegg er de miljøfyrtårn.

– Her har driftsavdeling gjort en fantastisk jobb, og det er alltid godt å vite at ting er på stell.

Når det gjelder utsortering av avfall er de oppe på 74 prosent.

– Her er det ikke vi som er flinke, men leietakerne, understreker senterlederen.

Situasjonen er endret

Under vårt besøk på de tidligere omtalte myrene utenfor Trondheim, ville vi også høre med senterlederen hvordan de opplever og møter utfordringen fra internett og stadig flere nettbutikker.

– Vi alene er jo ikke rammet annerledes enn resten av bransjen, men det er klart at situasjonen er endret for hele bransjen. En forandring er på gang, og det må vi bare ta innover oss, samt finne ut hvordan vi skal møte den. Jeg mener man må ha både en fysisk butikk og nettbutikk. Det jeg og de rundt meg må gjøre, er å tenke mer på innholdet i senteret – for å få folk hit. Det handler om funksjon, service og tilbud, bespisning, samt mange andre ting som vi i dag ikke har nok kunnskap om.

– I fremtiden tror jeg derfor vi vil komme til å se en vridning fra vanlige butikker til mye annet i kjøpesentrene. Det blir spennende, og det vil jeg gjerne være med på, sier Finn Dybdalen entusiastisk.

Han har vært med på mye, men synes fortatt at det er morsomt og utfordrende. Han vil være med og videreføre historien.

Powered by Labrador CMS