– Vi skal fortsatt være det ledende kjøpesenteret i Buskerud, sier senterleder Elisabeth Lohk ved Gulskogen Shoppingcenter i Drammen.

Gulskogen vil bli værende på toppen

Gulskogen Senter har de senere årene vunnet flere priser og blitt kåret både til årets kjøpesenter i Norge (2013) og Nordens beste kjøpesenter (2014), men målet er å utvikle senteret videre. – Vi ønsker å bli værende på toppen, sier senterleder Elisabeth Lohk.

Publisert

– Det er mange kjøpesenter her i Buskerud og konkurransen er tøff. Det skjer for tiden en stor utvikling i regionen, både handels- og næringslivsmessig for øvrig. Flytoget stopper her i Drammen, og snart kommer et nytt knutepunkt for tog på Gulskogen.

De vel 202.000 multikulturelle innbyggerne i Drammen skal bli enda flere. De er hovedsetet i Buskerud – og i ferd med å bli en del av Stor-Oslo. Her er det en urban utvikling og mye teknologisk industri.

– Drammen skal vokse mye de nærmeste årene, derfor er det mange aktører som investerer her. Vi gjorde store endringer i butikkmiksen så sent som i 2016 da vi bygde om for å tilpasse oss markedet og kundenes behov. Selv om vi har vunnet flere priser de senere årene, ønsker vi fortsatt å utvikle oss videre. Vi skal fortsatt være det ledende kjøpesenteret i Buskerud. Vi ønsker å bli værende på toppen, forsikrer Lohk.

– Vi skal være størst og best, med spesielt fokus på fashion, spisesteder, sport og interiør. Men vi skal også være et familiesenter med et bredt utvalg. Nettopp derfor er butikkmiksen så viktig, sier hun om de grep som ble tatt for vel et års tid siden.

Produksjon av julepynt

For å finne den spede begynnelse for Gulskogen Shoppingcenter, må vi over 30 år tilbake i tiden. Da ble det startet opp med produksjon av blant annet julepynt der senteret i dag ligger. Senere ble det jernvarehandel, en forretning som senere ble kjøpt opp og utviklet til kjøpesenter.

Det første som slår en når en tar steget inn i Gulskogen Shoppingcenter, er de lyse og romslige «gatene» eller fellesområdene. Men også i dagens bygningsmasse finner vil linjer som går langt tilbake.

– All arkitektur er inspirert av Gulskogen gård som ligger like ved, forteller senterlederen. Fargene som går igjen er hentet fra vann, treverk og fugleliv. Og utenfor finner vi mye trær og planter – som da vi var der sto i høstfarger som passet godt til senterets navn.

Og på veggene innendørs finner vi store flater dekorert med bilder av trær inspirert av Gulskogen gård, mens lekeplassen for barn i sin helhet er laget av tre. Det ser man ikke mange steder i dag.

Tilpasning til miljøet

Gulskogen har hatt en fin utvikling de senere årene, og har da også fått priser blant annet for beste næringslivshage. I 2013 gikk de helt til topps i kåringen av årets kjøpesenter, noe som igjen bidro til at de året etter kunne smykke seg med tittelen Nordens kjøpesenter året etter.

I åpent landskap finner vi en av de 15 storskjermene i senteret.

– Selvfølgelig er vi stolte av det, sier Lohk. Som nevner mange faktorer som har bidratt til disse kåringene – som for eksempel besøkstallene og utviklingen av senteret, servicen, det arkitektoniske, senterets særegenhet og håndteringen av avfall, energisparing og generell drift, samt samfunnsansvar. Vi har under utviklingen av senteret tenkt bydel, historie og tilpasning i miljøet.

Gulskogens tilknytning til lokalmiljøet vises ytterligere ved at de sponser eliteserieklubben Strømsgodset. Under mottoet «ekte kjærlighet» kjøres klubbens barne-kick off foran hver sesong i senteret, der det gjerne møter fem-seks hundre barn og unge fotballspillere. Og potensielle kunder.

Mer enn handel

– Hva med planer for fremtiden?

– Vi ønsker fortsatt å være en del av bydelen, på en god måte. Derfor ser vi etter muligheter for utvidelser i takt med bydelsutviklingen. Vi tenker oss at det kanskje kan bli aktuelt å legge til rette for å bruke senterets uteområde også utenfor åpningstiden. Kanskje kan vi bli en slags møteplass. Da må vi være så spennende at folk får lyst til å komme hit, sier Elisabeth Lohk.

– Vi vet jo at folk liker å komme ut og kose seg litt. Da må vi sørge for at vi har de stedene de ønsker å komme til. Og vi må være flinke på events og møteplasser. Vi er nødt til å tilby mer enn handel, slår hun fast.

– Vi må følge med – endre, tilpasse og fornye. Vi må være mer som opplevelsesbutikker. Spesielt for ungdommen. De er jo vant til å handle nesten alt på nett. Vi må finne ut hva som skal til for å få dem til å komme hit, sier senterlederen offensivt.

På rett vei

Når det gjelder markedsføring, har Gulskogen Shoppingcenter en klar filosofi om at det aller meste skal følge den digitale utviklingen. De tradisjonelle senteravisene blir det stadig mindre av, også der.

– Informasjonen går fort i våre dager. Da må vi være med, sier senterlederen.

Hun forteller blant annet om det nye konseptet «Let’s play» som hun mener passer perfekt inn i deres strategi. Det gjør dem lekne, gir dem muligheter og kan brukes internt.

Blant Gulskogens 3,3 millioner besøkende i fjor, finner vi også de 41.000 medlemmene i Gulskogen Club, i det som er Steen & Strøms største kundeklubb. Senteret har årlig 420.000 besøkende på nett og 22.000 fans på Facebook. I tillegg er de på Instagram, og har dessuten 15 digitale skjermer rundt om i senteret.

– Jeg føler at vi er på rett vei når det gjelder digital markedsføring, sier Elisabeth Lohk.

En god opplevelse

Av andre events er den 20 år lange tradisjonen med Gulskogen-dagene et høydepunkt som også gir avkastning.

– I sommer satte vi ny omsetningsrekord med temaet «It’s gonna be sporty», forteller Lohk. I tillegg samarbeider de med SuperSelma-prosjektet til inntekt for kreftsyke barn, som i år skaffet to containere med flasker. Og apropos sporty: Senterlederen selv syklet i fjor Birken til inntekt for SuperSelma. Det ga meg en god opplevelse. Og dette er et prosjekt der vi kan bidra med mye til en god sak, sier hun.

I tillegg til dette har senteret sine «Elleville dager» og en del spesielle ting som markedsføres like før jul. Og markedsføring, det kan de på Gulskogen. Således vant de i fjor markedsføringsprisen i klassen «Den gylne ide». I skrivende stund er de også nominert til en ny markedsføringspris, og da i åpen klasse.

– Dette er vi utrolig stolte av. Jeg er stolt av alle rundt meg, inkludert alle våre ansatte som hver dag bidrar til å gjøre oss gode, sier senterlederen.

Vil bli bedre

Dyktige er de også på drift, mener senterlederen. Og dokumenterer det med at de internt i kjeden gjerne blir brukt som eksempel på «best practice» når det gjelder håndtering av avfall.

– Her samarbeider vi veldig godt med ISS. For å kunne lykkes må vi være et godt team i samarbeid med drift, marked og leietakere. «Let’s play together», smiler Elisabeth Lohk.

Og når det gjelder miljøprofil ellers, mener hun senteret virkelig har satt søkelyset på alle krav. De er både ISO 1400- og miljøsertifisert, og ligger her høyt på alle målinger.

– Det er mye biltrafikk utenfor, men vi har også fokus på at det skal gå an å ta seg hit via buss og tog. Dessuten har vi nå fått 14 ladestasjoner for elbil og vår egen sykkelparkering.

– Mer på ønskelista?

– Vi har helt klare planer for å bli enda bedre på digital kommunikasjon både ut mot kundene, men også inne i senteret, samt mer service til kundene våre. Dette er noe vi har til vurdering, sier Elisabeth Lohk.

På Gulskogen hviler man ikke på laurbærene.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Navn: Gulskogen Shoppingcenter.

Størrelse: Totalt 80.000 m2. 38.000 m2 butikkflate, fordelt på 115 butikker.

Omsetning: 1,6mrd kroner i 2016.

Beliggenhet: I bydelen Gulskogen, Drammen.

Marked: Drammen, Sande, Svelvik, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker. Det bor 250.000 mennesker innen 30 minutters kjøretid.

Viktigste konkurrenter: Buskerud Storsenter, Liertoppen, CC Drammen.

Eier: Steen & Strøm Norge, som igjen eies av det nederlandske pensjonsfondet APG og Europas ledende kjøpesentergruppe, franske Klepierre.

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Ferdig ombygget i 2010.

Adkomst og parkering: Ligger like ved vei 282, Øvre Eikervei, gjennom Drammen. Har 1100 P-plasser, hvorav 14 er ladestasjoner for elbil.

Rulletrapper: Tyssen. Trapper: Kone. Rondeller ved inngang: Boen. Ventilasjon: Oras Klima har bygd anlegget. Digitale skjermer: JC Decaux. Avfallshåndtering: Norsk Gjenvinning. Renhold: ISS. Vaktmester: ISS. Vakthold: Securitas.

Powered by Labrador CMS