– Vi vil være et kult senter og driver mye med byutvikling der vi bidrar med aktiviteter og kultur, sier eiendomssjef Kristian Johansen og senterleder Christin Brandt ved Jessheim Storsenter.
– Vi vil være et kult senter og driver mye med byutvikling der vi bidrar med aktiviteter og kultur, sier eiendomssjef Kristian Johansen og senterleder Christin Brandt ved Jessheim Storsenter.

Jessheim Storsenter: Driver byutviklingen

– Vi bidrar med aktiviteter og kultur. Vi vil være et kult kjøpesenter, sier eiendomssjef Tore Kværner. Han er både «historiker» og gårdeier og forteller om da det «smalt» – og hvordan de har reist seg.

Publisert

Jessheim Storsenter med sine 145 butikker midt i byens sentrum har en mangfoldig og spennende historie, helt fra den spede begynnelse som Fakkelsenteret i 1968, et av landets ti første butikksenter. Siden har det vært mange sammenslåinger og utvidelser – og til høsten står nok et nybygg klart, med 15.000 kvadratmeter næringsareal, 35.000 kvadratmeter med parkeringsplasser, kontorer og 115 leiligheter. Gårdeier Tore Kværner har vært med på hele reisen, og forteller engasjert:

– Vi har vår egen senterskole her på Jessheim, og der inngår senterets historie som eget fag. For å forstå hvorfor Jessheim Storsenter er blitt som det er blitt, må man kjenne historien bak, mener han.

Slik senteret fremstår i dag består det av det som opprinnelig var fem gårder, som etter hvert er bygget sammen. Og betydelig fornyet.

– Det ligger midt i byen, vi driver byutvikling her – og opplever enorm vekst. I følge Statistisk Sentralbyrå har Ullensaker kommune hatt en vekst i folketallet på 35 prosent de siste ti årene. Og dette fortsetter. Selvfølgelig med Gardermoen som motoren og navet i alt dette.

De fem gårdene som er bygget sammen er også en del av forklaringen på at det i dag er 10 innganger til Jessheim Storsenter - og flere vil det bli når nybygget åpnes. En annen del av forklaringen er at utbyggingen av senteret like mye anses som byutvikling. Det er en stor og viktig del av Jessheim sentrum.

– Det måtte jo smelle

– I sentrum av Jessheim var det på 1960-tallet flere gårder med sine slakterier og kjøttvareutsalg eller dagligvareforretninger. Jeg er selv vokst opp på en av disse – forøvrig akkurat der Lindex ligger i dag, smiler han.

– Etter at Fakkelsenteret kom i -68 søkte også min far om å få lage senter. Men fikk nei. Han søkte igjen året etter, men fikk igjen nei. Han søkte hvert år, inntil han i 1978 omsider fikk ja.

Året etter sto dermed HK-senteret ferdig (etter Harald Kværner, Tores far). Og begge sentrene gikk bra.

– Midt på 1980-tallet kom Meierigården, Gjensidige bygde senter i Storgata og en slakter bygde Slakterigården, senere kom Finn Ruud-gården med flere. Altså hadde vi på 1980-tallet fem nye senter her. Det måtte jo smelle, sier Tore Kværner.

Gårdeier Tore Kværner er oppvokst der Jessheim Storsenter i dag ligger og både kan og forteller gjerne hele historien siden starten i 1968.
Gårdeier Tore Kværner er oppvokst der Jessheim Storsenter i dag ligger og både kan og forteller gjerne hele historien siden starten i 1968.

Det gjorde det, mot slutten av i jappetiden i 1988/89. Leietakere sa opp og det ble både tvangssalg og oppkjøp. Da tok Kværner selv tak, startet flere butikker og sørget for at knapt nok et eneste lokale sto tomt. I 1994 hadde det kommet mange dagligvarebutikker på markedet, det gikk bedre og man fikk egenkapital til å begynne å utvikle senteret.

– Ligger foran Oslo

– 13. november i 1997 åpnet det nye HK-senteret. Nå var utbyggingen av Gardermoen for lengst vedtatt, og den nye hovedflyplassen skulle snart åpne. Olav Thon var blant dem som skjønte hva som kom til å skje, og kjøpte seg inn i senteret.

8. mai 2003 ble så Jessheim Storsenter åpnet. Senere har det her vært store utbedringer og/eller utvidelser hvert femte år, blant annet i 2008 da 80(!) nye butikker ble åpnet. Til høsten åpner nok en ny del:

– Vi hadde for få parkeringsplasser, men fikk ikke bygge nytt P-hus. Det var for stygt. I dag er vi enige i det. Det ble så mye mer, det ble byutvikling i form av nye butikker på gateplan, kontorer og leiligheter og en gangbro som forbindelse til resten av senteret, forteller Tore Kværner.

– Dette bidrar til at vi får bilene under bakken – ja, det blir et nett av veier under bakken – og sånn sett ligger vi faktisk foran Oslo med å få bilene vekk fra gatene i sentrum.

– Vi vil innprente stolthet

Den tidligere nevnte senterskolen er noe ledelsen ved Jessheim Storsenter anser som en stor suksess. Her kjøres kurs og foredrag som gir de ansatte både utfordringer og erfaringer.

– Senterskolen er nyttig på mange måter. Tenk deg en ungdom med lite erfaring som får jobb her… Det blir en aha-opplevelse der vi vil lære dem hva de blir en del av og innprente stolthet. Her kan vi få inn det vi ønsker å være gode på – og selvfølgelig får de et kursbevis og kan sette det på sin CV, sier senterleder Christin Brandt.

Jessheim Storsenter har over 1000 ansatte. Hittil har 400 av disse fullført senterskolen.

– Vi mener det er viktig at de på denne måten får kjennskap til historien, verdiene, hva vi synes er viktig og hvordan vi vil at ting skal være. Driftsledelsen er inne og forteller om kildesortering og innprenter viktigheten av det. Sikkerhet og beredskap er andre viktige tema, det samme er omsetning og butikkmiks. Og det er vi på senterkontoret som er lærere, vi leier ikke inn folk, forteller Christin Brandt.

– Her har vi også en modul som går på markedsføring, hvordan de kan bruke oss, hva de kan være med på og om hvordan de kan få mest mulig igjen for pengene.

Bruker fortsatt mye print

Trioen Brandt, Kværner og Johansen er skjønt enige om at utvidelsene av storsenteret er en del av Jessheims byutvikling.

– Folk skal ikke bare kunne handle her, men også ha gode opplevelser. Derfor har vi dager med levende torg om sommeren og hver lørdag har vi et eget barnekonsept med figuren «Baluba», som er veldig populær blant barna. Vi har også supertorsdag med underholdning og åpne butikker til midnatt, forteller senterleder.

– Hva med markedsføring – papir eller digitalt?

– Vi bruker fortsatt mye print. Blant annet gir vi ut kundeavis en til to ganger i måneden. Vi gjør det fordi vi ser at det fungerer, og vi må jo gå i takt med markedet.

– Men selvfølgelig satser vi også digitalt. Det vi har sagt er at vi skal være synlig hver eneste dag i ett eller flere medier. På Facebook er vi aktive, der har vi 19.000 følgere, vi er aktive på Instagram og Snap Chat og vi har kundeklubb med 22.000 medlemmer og mange kampanjer, sier Christin Brandt.

Kort vei til Sverige

Jessheim Storsenter regner både Ullensaker og de andre kommunene på Øvre Romerike – Nannestad, Gjerdrum, Eidsvold, Hurdal og Nes – som sitt primærområde. I primærmarkedet inngår dessuten deler av kommunene Sørum og Skedsmo. Dette utgjør til sammen 110.000 innbyggere, mens de regner de 70.000 som bor i Kongsvinger, Gran, Sør-Odal, Nord-Odal og Stange som deler av sitt sekundærmarked.

De var lenge ganske så alene i sitt primærområde. Men de senere årene har det skjedd ting.

– Amfi Eidsvoll er et langt mindre senter, men likevel en konkurrent. Romerikssenteret et annet. Ellers er det forholdsvis kort vei til Sverige herfra, og det er klart at vi merker det. Dessuten er det mange her som jobber i Oslo, og noen gjør nok unna handelen der, tror Brandt. Strømmen Storsenter er heller ikke langt unna.

Bevare handelen i sentrum

Jessheim Storsenter har 10 innganger, mange av dem inngår som en naturlig del i bybildet i sentrum av Jessheim. Her er vi i Storgata.
Jessheim Storsenter har 10 innganger, mange av dem inngår som en naturlig del i bybildet i sentrum av Jessheim. Her er vi i Storgata.

– Nybygget får nå blant annet inn XXL. De er plasskrevende, men viktig å ha vårt kjøpesenter og i byen. I tillegg får vi plass til helserelaterte virksomheter og mange kontorer. Dette er byutvikling, derfor har vi og gjør vi en del ting som kanskje ikke er vanlig i andre kjøpesenter. Vi har bestemt oss for at vi må ta mer byansvar og anser at vi med denne utbyggingen også har bidratt til å styrke handelen i sentrum, sier eiendomssjef Kristian Johansen.

– Ja, selvfølgelig er vi kommersielle. Men vi tar også en del ansvar utenom det, legger han til. Et annet eksempel på dette er julegrantenningen. Den søndagen er senteret stengt, men det er likevel vi som står for hele opplegget.

– Vi ligger kjempesentralt til og nyter godt av et kollektivtilbud med både busstasjon og jernbanestasjon like ved. Det er også stor utvikling i området med mange leiligheter som bygges. Bare i løpet av de nærmeste årene skal det bygges leiligheter for 3.000 personer som alle vil ha gåavstand til senteret. Så det er et marked i vekst, bemerker Tore Kværner.

– Vi har en god posisjon

I likhet med mange andre storsenter, var man også på Jessheim tidlig ute med kildesortering og er fortsatt flink på dette. Mulighetene skulle være de aller beste når 145 butikker går sammen om et opplegg, i motsetning til når dette overlates til den enkeltstående butikk.

– Renholdet er og har det i mange år vært Artic Renhold som står for, og vi er veldig fornøyd med dem, mens sikkerheten er det Securitas som tar seg av, forteller Christin Brandt.

– Vi ønsker å få et primærmarked som er lojale overfor oss, og liker å tro at vi har en god posisjon hos våre kunder, avslutter Christin Brandt.