– Vi er selvstyrte og samarbeider tett, sier senterleder og eneste fast ansatte ved Kremmartunet på Gol, Geir Arne Johansen. Det lille kjøpesenteret sentralt plassert i Hallingdal feirer i år 20-års jubileum.
– Vi er selvstyrte og samarbeider tett, sier senterleder og eneste fast ansatte ved Kremmartunet på Gol, Geir Arne Johansen. Det lille kjøpesenteret sentralt plassert i Hallingdal feirer i år 20-års jubileum.

Kremmartunet: Selvstyrt og samarbeidsvillig jubilant

– Fordelen med et lite senter som Kremmartunet er at vi er selvstyrte og nærmest kan komme sammen i gangene og ta avgjørelser. Dessuten samarbeider vi godt – både med resten av handelsstanden og med Visit Gol, forteller senterleder og «alt mulig-mann» Geir Arne Johansen.

Publisert

Selv om det hadde vært drevet handelsnæring på tomten også før dette, var det i 1997 at Kremmartunet ble bygd. I det jubileumsåret går mot slutten, har de fortsatt ikke opplevd at butikker har valgt å flytte ut. I stedet ser det ut til at samarbeid er et nøkkelord på Gol.

– Jeg vil si at vi har et veldig godt samarbeid også med resten av handelsstanden her på Gol. Blant annet går vi hvert år sammen om fem-seks kundeaviser, og drar dessuten lasset sammen om en del større og årlige arrangementer – som Goldagan, Fårefestivalen, Vårdansen med flere. Da samarbeider vi også med Visit Gol, sier senterlederen.

– Alt dette er større evenementer som bidrar til at det blir triveligere å besøke Gol. Vi ser blant annet også at hotellsengene blir fylt opp i forbindelse med disse arrangementene, legger han til.

Også når vi snakker med de som driver butikk i Kremmartunet, er dette en gjenganger: På Gol samarbeider man tett. Dette gjelder nærmest selvfølgelig butikkene i senteret, men også med andre butikker på det som må kunne karakteriseres som et handelssentrum i Hallingdal.

Mange av butikkene som har flyttet inn i Kremmartunet har opplevd en betydelig omsetningsøkning.
Mange av butikkene som har flyttet inn i Kremmartunet har opplevd en betydelig omsetningsøkning.

God markedsføringspakke

Det lille kjøpesenteret på bare 7500 kvadratmeter og 19 butikker beliggende midt i hjertet av Hallingdal, skiller seg ut på flere måter. Til tross for den digitale utviklingen som har foregått de senere årene, er det først og fremst på print og papir at Kremmartunet får ut sin informasjon.

– Til å være et så lite senter, vil jeg si at vi har en god markedsføringspakke, sier Geir Arne Johnsen. Som på sin side først ble tilknyttet senteret på markedssiden, i en deltidsstilling. Senere rykket han opp til senterleder på heltid. Men han er den eneste ansatte i administrasjonen, noe som innebærer at han også er både vaktmester, markedssjef og altmuligmann.

– Jo da, det blir mest print, bekrefter han. Vi gir ut 12-14 kundeaviser i året, noe vi mener å få veldig god effekt av. Vår erfaring er at dette slår veldig godt an, så det vil butikkene fortsette med.

Har en jobb å gjøre

– Videre har vi sett god effekt av å ha ilegg av kuponger i lokalavisen. På denne måten får kundene tilbudet rett hjem på kjøkkenbordet. At dette er populært ser vi ved at butikkene gjerne får inn over hundre slike kuponger hver.

– Selvfølgelig er vi på Facebook. Men vi har ikke særlig mange følgere, det dreier seg om et par tusen. Vi har også en kundeklubb med cirka 3000 medlemmer. Men så bor det da også bare 4.600 mennesker på selve Gol. Men jeg innser at vi har en jobb å gjøre her. Vi prøvde oss i fjor med digitale sms-kuponger, men følte at vi ikke lyktes helt med dette. Derfor jobber vi nå med en lignende digital løsning. Men igjen – det er jo bare meg her. Og selv om vi selvfølgelig leier inn en del ekspertise, tar det gjerne litt tid, forklarer senterlederen.

16.000 hytter

Kremmartunet kjøpesenter regner hele Hallingdal med sine 20.000 innbyggere som sitt primærmarket, det vil si Gol, Nesbyen, Ål, Hemsedal og Geilo. Unntaket er Flå. Her må også nevnes at det finnes 16.000 hytter i Hallingdal. Disse kundene er viktige for senteret. I tillegg kommer gjennomgangstrafikken mellom øst og vest.

Som sine sekundærmarked regner de Valdres, Nore og Uvdal.

– Og de viktigste konkurrentene er…?

– Helt klart netthandelen, samt de store sentrene i Hønefoss, Drammen og Oslo, sier Johansen.

Det hele startet så smått da Peder Rustberggard i 1961 åpnet Gol Bygg på eiendommen der senteret i dag ligger. Sønnen Arnstein bygde så Kremmartunet i 1997, før han solgte seg ned ti år senere. Den siste utbyggingen av senteret skjedde så sent som i 2015. Da bygget man om deler av senteret og fikk plass til Rema 1000, mens også butikker som Tilbords, Match og Nille fikk mer plass.

I dag eies Kremmartunet av Tetrix Invest med 33,35 prosent, Lyngve Eiendom 64,82 og Lars Erling Hesla 1,83 prosent.

God dialog

Kremmartunet har det senterlederen kaller «en ekstremt liten organisasjon». Den består altså av kun én mann. Vedkommende må kunne noe om alt fra markedsføring til tekniske løsninger. Og selv om det er snakk om et lite senter, må man også her forholde seg til alt som har med brannfare, ventilasjon, avfall, energi…

– Man må gjerne lete litt etter den kunnskapen man selv ikke har, smiler Johnsen.

Den andre siden av saken er et godt miljø der alle prater sammen i gangene og det kan tas raske beslutninger.

– Vi er veldig selvstyrte her på Kremmartunet. Ettersom vi ikke er del av noen senterkjede, kan vi selv både planlegge og gjennomføre all markedsføring akkurat slik vi vil. Vi er kun underlagt styret – som igjen er valgt fra butikkene i senteret.

Tidligere hadde senteret et eget forvalterselskap. Men ettersom de er såpass små, følte de at de ikke alltid ble prioritert.

– Nå er det styreleder og eier som er forvalter, og han kommuniserer direkte med meg. Det gir mye tettere og bedre kommunikasjon mellom eier og leietakere. Alt går raskere. Vi har en veldig god dialog med huseier og forvalter, Tress Asset Management as ved Jarle Villumstad, sier Geir Arne Johansen.

Ved Kremmartunet på Gol har de også egne ansatte som tar seg av renholdet. På timebasis. Da de for ikke lenge siden bestemte seg for selv å ta renholdet, fant de ut at de sparte 100.00 kroner. I året.

Kunder fra byen

– Jeg tror også vi kan si at vi tar oss tid til å gi litt ekstra god service her ute på bygda. Blant annet er butikkene flinke til å pakke inn – det er ingen selvfølge på mange større kjøpesentre i de store byene, mener han.

Gol er for mange et naturlig stoppested midt mellom Oslo og Bergen. Parkering er sjelden noe problem, og i dag har senteret også to ladestasjoner for elbiler.

– Det er mindre stress her. Derfor ser vi også at det kommer kunder fra byen som gjerne tar julehandelen her på Gol. Dette opplever vi år etter år, sier Geir Arne Johansen.

Som når dette leses forbereder nok en julehandel i Kremmartunet kjøpesenter. Sammen med resten av handelsstanden på Gol. Gjerne med gode tilbud printet på papir.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Kremmartunet kjøpesenter

Størrelse: Ca 7.500 kvm, 19 butikker.

Omsetning: 180 millioner i 2016

Beliggenhet: I Gol sentrum i hjertet av Hallingdal, midt mellom Oslo og Bergen, nær riksvei 7 eller 52.

Marked: Regner hele Hallingdal, minus Flå, som sitt kjerneområde. Valdres, Nore og Uvdal er sekundærmarket. I tillegg kommer turister og beboerne på de 16.000 hyttene i Hallingdal.

Viktigste konkurrenter: Netthandel og de store sentrene i Drammen og Oslo.

Eier og viktige eierskifter underveis: Peder Rustberggard åpnet i 1961 Gol Bygg på samme sted som senteret i dag ligger. Hans sønn, Arnstein, solgte seg ned i 2007. I 2015 solgte Arnstein Rustberggard og Even Evensen seg helt ut av Kremmartunet, som nå eies av Tetrix Invest med 33,35 prosent, Lyngve Eiendom 64,82 og Lars Erling Hesla 1,83 prosent.

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Første bygg i 1961, bygget om og påbygd i 1997. Mindre justeringer underveis, bygget om i 2007 for blant annet å gi plass til Rema 1000.

Adkomst og parkering: Adkomst via Sentrumsvegen midt i Gol. Parkering ut mot hovedgaten, på baksiden og i parkeringskjeller. Totalt antall P-plasser ca 180.

Leverandører: Rulletrapp fra Thyssen, ventilasjon fra Gol kjøl og frys og Elektroservice Hallingdal, Avfallshåndtering Magnus Narum as – Europress, inngangsdører og låsesystemer: Romerike låseservice.