Tre sentrale personer foran en historisk bygning, (f.v.) driftsleder Jostein Torp, senterleder Håvard Lippestad og eier og daglig leder, Odd Arne Torp.
Tre sentrale personer foran en historisk bygning, (f.v.) driftsleder Jostein Torp, senterleder Håvard Lippestad og eier og daglig leder, Odd Arne Torp.

Askimtorget: Moderne senter i historiske lokaler

Det var i 1991 at produksjonen av bildekk opphørte hos gamle Viking Askim Gummivarefabrikk. Senere har et lokalt eid kjøpesenter – Askimtorget – vokst frem som en fugl Fønix i de samme lokale. – Det gir bygget en egen sjel, sier senterleder Håvard Lippestad.

Publisert

Lille julaften samme året som dekkproduksjonen opphørte, fikk dagens eier og daglig leder, Odd Arne Torp, tilbudet om å overta senteret og de gamle fabrikklokalene, som mot slutten av 1980-tallet hadde utviklet seg til å bli et lite kjøpesenter. Torp var selv kremmer på den tiden, og hadde startet klesbutikk i lokalene. Etter hvert kom det til noen flere virksomheter, slik at det som ble begynnelsen til et senter på den tiden besto av 11 butikker.

I dag finner vi 54 butikker i gamle fabrikklokalene, som i sin helhet eies av det lokale Torvet Eiendom AS, med Odd Arne Torp som daglig leder.

– Vi har vel bygd på eller bygd ut nesten hvert eneste år, i det som egentlig består av 13 forskjellige bygninger – med et gulv i enkelte lokaler som har en høydeforskjell på opptil 70 centimeter, smiler Jostein Torp – sønn, driftsleder og en del av familiebedriften på fire som i dag eier senteret.

Gamle Askim Gummivarefabrikk ble bygd på 1920-tallet.

– Det gjør det krevende i disse tider da alt må tilrettelegges etter boka.

– Bygningens spesielle historie sammen med de lokale eierne, gir senteret en unik lokal forankring, sier senterleder Håvard Lippestad. Som selv har vært her i 15 år. Men jeg er fortsatt under opplæring, insiterer han.

Han deler kontor med og omgås dermed daglig flere medlemmer av eierfamilien, noe som gir et unikt miljø for å jobbe frem ideer og tiltak.

– Det er spesielt å ha eierne så tett på og hands on. Vi har en liten organisasjon i form av styre og et markedsråd her på huset. Det er kort vei til avgjørelser blir tatt – deretter går det kort tid før vi får rødt eller grønt lys. Vi bestemmer oss, gjør noe, og da er alle med på det, forklarer senterlederen, nærmest i stikkords form. Og så må jeg få lov å si, midt oppi dette, at det også har vært veldig viktig for senterets utvikling at Håvard som senterleder og Jostein som driftsleder gjør en veldig god jobb, slår Odd Arne Torp fast.

Midt i sentrum

Askimtorget er i dag godt etablert som et naturlig handelssentrum for de cirka 16.000 innbyggerne i kommunen, midt på E18-aksen mellom Ski Storsenter og Harry-handel i Töcksfors. Men 1. januar 2020 blir de fem kommunene Askim, Eidsberg, Hobøl, Spydeberg og Trøgstad slått sammen til én stor kommune, Indre Østfold, med over 40.000 innbyggere.

Da er det godt for senterleder Lippestad å vite at senteret allerede er det naturlige handelssentrum i den nye storkommunen. Plasseringen gjør det til en helt naturlig destinasjon, plassert midt i sentrum og med Østfoldbadet og kulturhuset som nærmeste naboer.

Skal du besøke noen av disse to veldig ulike kulturinstitusjonene, parkerer du på en av de 550 plassene rett utenfor Askimtorget. Eller, om du kommer med buss eller tog, da går du tvers gjennom senteret for å komme til kulturopplevelsen. Den sentrale plasseringen i byen, gjør også at senteret har et godt forhold til sentrumsbutikkene.

– Derfor handler det om å dra mest mulig folk til Askim, deretter får vi konkurrere om kundene. Vi samarbeider når vi kan og konkurrerer når vi må, sier eier Torp senior.

Med en så gammel bygningsmasse er det naturlig at det nærmest til stadighet pågår større eller mindre om- eller utbygginger. I tillegg har senteret vokst ved å ta over eller tilegne seg både tilstøtende lokaler og arealer. Siste store ombygging skjedde i 2008, men det har skjedd mye etter dette. Senest for to år siden da Clas Ohlson kom inn.

– Det gjelder jo å ha en best mulig bransjemiks, og her var det veldig mye klær. Derfor erstattet vi to av klesforretningene med Clas Ohlson. Vi ser at det har gjort at flere menn søker til senteret, sier Lippestad.

Historien sitter bokstavelig talt i veggene inne på Askimtorget, men i dag er det mer klær enn bildekk her.
Historien sitter bokstavelig talt i veggene inne på Askimtorget, men i dag er det mer klær enn bildekk her.

– Nå er senteret både viktig og attraktivt for hele familien – mor, far og barn.

Men Torvet Eiendom har nye planer. Tvetengården i nær tilknytning til senteret er kjøpt opp, vil bli bygget om og bli en naturlig del av Askimtorget. Torvet Eiendom har også fått godkjent i kommunens reguleringsplan å bygge inntil 50.000 kvadratmeter på senterets parkeringsplass.

– Det jobbes hele tiden med nye planer. Men foreløpig kan jeg dessverre ikke røpe de siste planene – som kom på plass i natt, smiler Odd Arne Torp lurt.

Terningkast ti

Også på markedsføringssiden er Askimtorget litt annerledes, har prøvd seg frem med både det ene og et andre, og kommet med noen innovative løsninger.

– Jeg tror ikke det finnes en ting vi ikke har prøvd. Man må skille seg ut og gjøre noe som bidrar til at lokalsamfunnet bruker deg. Vi er et lite senter og har ikke de samme ressursene som de store aktørene. Men vi har prøvd litt av hver, og vi gjør alt selv, sier senterleder.

De årlige evenementene som Black Friday og Damens aften (se egen sak) er selvfølgelig de største. I tillegg har de opp gjennom årene forsøkt det meste – de har gitt bort bil, gitt bort firehjulinger og delt ut gratis lodd og kuponger. Med vekslende hell. Nå er de i gang med «Supertesterne». Her inviterer de barn til å teste senterets varer, der det legges ut levende bilder på en egen YouTube-kanal.

– Her opererer de med terningkast på både åtte og ti – mange av dem vet jo gjerne ikke hva en terning er. Men vi forsøker hele tiden å være litt innovative og finne på nye ting i markedsføringen, og dette er blitt en morsom og populær vri, sier senterlederen.

På hele døgnet

Foreløpig har Askimtorget vært forsiktige når et gjelder skjermer og digital signage.

– Vi har i dag sju mindre skjermer i taket. De brukes til informasjon og reklame, der også utenforstående kan kjøpe seg inn, men ikke konkurrenter.

– Det er slik det er i dag, men ikke dermed sikkert at det vil forbli slik, sier Lippestad – kanskje noe tvetydig…

Ellers er de fortsatt litt både i senteravis og lokalavis, men langt mindre enn tidligere, samt at de har bygd opp en betydelig kundeklubb.

– For oss er det viktig å være der kundene er, nemlig på mobilen, smiler Lippestad.

Derfor har de engasjert nærmeste nabo, Navigatio, til å være interaktive hele døgnet på sosiale medier som Facebook og Instagram. Det har gitt dem 17500 følgere på Facebook, alle fra senterets primærområde.

– De sørger for å dele stoff, kjedenes stoff, men legger også ut eget stoff. De er på hele døgnet. De snakker med folk, og folk kan spørre om det de lurer på, og få svar. Men jo da, vi samarbeider fortsatt med lokalavisa, og det blir nok noen senteraviser også i 2019, sier Håvard Lippestad.

11 ventilasjonsanlegg

– Som gårdeier har Torvet Eiendom satt sin ære inn på at det skal se ordentlig og ryddig ut her, både inne og utendørs. Vi har et vaktmesterteam som fungerer utrolig bra, etter at vi gikk fra 140 prosent til to stillinger på 100 prosent hver, sier Håvard Lippestad når vi kommer inn på drift, ren- og vedlikehold.

– Og da har vi for første gang ansatt en jente i dette teamet, så nå er det heller ingen døde blomster noe sted, skyter Odd Arne Torp inn.

Men junior, Jostein, legger til at de finnes utfordringer:

– Det er for eksempel ikke snakk om ett ventilasjonsanlegg – det er 11 ventilasjonsanlegg her ved senteret, forteller han. I tillegg til utfordringer med trapper og halvetasjer.

Men det er også mange som synes at senteret mange kriker, kroker og trapper gjør det til et intimt og koselig sted å handle.

– Og i samarbeid med Retura har vi i alle fall en veldig bra avfallshåndtering og kildesortering i alle kategorier, forsikrer eieren.

Litt mer hvert år

I dag er senteret fullt utleid, det finnes ikke et ledig lokale, og i de senere år har senteret opplevd omsetningsvekst hvert eneste år. Den årlige omsetningen ligger på mellom 450 og 500 millioner.

– Vi har et stabilt besøk på 1,6 til 1,7 millioner kunder i året, og er fornøyd med at disse handler for litt mer hvert år, sier senterleder.

Askimtorget har hatt et godt 2018 med en fantastisk sommer og en god start på høsten.

– Så nå håper vi bare at julehandelen innfrir, sier Håvard Lippestad.

Fakta om Askimtorget

Navn: Askimtorget Kjøpesenter

Størrelse:24 000m2 – 54 butikker

Omsetning: 450-500 millioner

Beliggenhet: Indre Østfold

Marked:Indre Østfold 

Viktigste konkurrenter:Ski storsenter og grensehandel

Eier: Torvet Eiendom AS – kjøpte av Orkla i 1992

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Gamle Askim gummivarefabrikk bygget på 1920-tallet. Ombygd i etapper frem til i dag. 

Adkomst og parkering:Beliggenhet midt i Askim sentrum, 550 p-plasser.

Viktige leverandører av teknisk utstyr:Boom edam, Tyssen, Kone-heis, Caverion: El og ventilasjon, Askim & Mysen rør: VVS , Østre Linje Arkitekter, Everlight: røykluker, Pro Aid: brannslukning, EAS: renhold, Retura: avfall, Schneider: Brannvarsling, Flexi: gitterporter, Mediebyrået Navigatio: Sosiale medier, Designbyrå:  Dalsgren: Senteraviser/profilering, Jonas Ingstad: Film/foto/YouTube, Boostcom: Kundeklubb, Fenistra: Omsetningsportal, IMAS Kundetellere, Gavekort: Igive/Microlog, Securitas: vakthold.