St1 vil endre matvanene på veien
6 av 10 nordmenn sier de vil spise mindre kjøtt for å redusere klimagassutslippene, men kun 3 av 10 av lastebilsjåførene sier det samme. Det ønsker en av Norges største bensinstasjonskjeder å gjøre noe med.
–En undersøkelse gjennomført av Kantar for Orkla viser at 6 av 10 nordmenn er villige til å spise mindre kjøtt for å redusere klimagassutslippene. Men da St1 Norge AS, som drifter alle Shell-stasjoner i Norge, stilte det samme spørsmålet til 5000 av sine lastebilkunder, svarte kun 3 av 10 at de kunne tenke seg å spise mindre kjøtt for å redusere utslipp.
– Denne undersøkelsen viser at vi har en vei å gå for å endre matvanene langs veien, og det er nettopp derfor vi akkurat har lansert en 100% plantebasert burger. Vårt mål er at halvparten av alle burgere vi selger skal være plantebaserte før året er omme, sier kategorisjef i St1 Norge, Hæge Vagle.
Dårlig mat og dårlig helse
Bjørn Hansen fra Hamar har vært lastebilsjåfør i 42 år, og har selv fått erfare at dårlig mat kan ha negative konsekvenser for helsa.
– Jeg har fått beskjed av legen om at jeg må spise sunnere, og da passer det bra at det også kommer sunnere alternativer på bensinstasjonene.
Selv om lastebilsjåfører tar yrkeskompetansekurs hvert femte år, hvor blant annet ernæring står på agendaen, har sunn mat aldri vært et tema blant Hansen og kollegaene.
– Vi har ofte så dårlig tid at vi kun kjøper en pølse som vi spiser mens vi kjører. Det blir gjerne usunn mat til ugunstige tider. At det kommer flere kjøttfrie alternativer er bra i så måte, sier Hansen.
Glad for at bensinstasjoner satser på plantebasert
Ingunn Elstad fra Norsk Vegansamfunn er glad for at Shell nå lanserer en 100% plantebasert og vegansk burger.
– Det er kjempeviktig, for det er å redusere kjøttforbruket er bra både for miljøet og dyrevelferd. Ved at flere tilbyr og markedsfører kjøttfrie alternativer, så er det flere enn oss veganere som får det med oss, sier Elstad.
Satser på sunne matvarer
Da St1 overtok driften av Shell-stasjonene i Norge for 4,5 år siden lanserte de et nytt matkonsept med fokus på sunne, norske kvalitetsråvarer.
-I løpet av disse tre årene har vi klart å overbevise mange nordmenn om at man kan spise godt og sunt, selv om man velger tradisjonell hurtigmat som burger, pølse eller bagett. At vi nå lanserer en vegansk burger passer perfekt inn i vår strategi. Det er sunt, godt og bra for miljøet, og med denne burgeren håper vi å få mange flere av de som ferdes langs veien til å velge et kjøttfritt alternativ, sier Hæge Vagle.