Professor Michael R. Wade

Karaktersetting av Alibabas Single’s Day: Både imponerende og skuffende

Du blir kanskje overrasket over å få vite at verdens største handledag verken er Black Friday, Cyber Monday eller heller ikke 2. juledag. Det er Single’s Day, eller som Alibaba kaller det – the 11.11 Global Shopping Festival.

Publisert

Av: Professor Michael R. Wade, direktør ved Globalt senter for digital forretningstransformasjon ved IMD

Begivenheten begynte som en frisk motvekt til alle de andre feiringene som detaljhandelen markerer, og som kretser rundt det å kjøpe gaver som man gir til andre. Tenk bare på valentinsdagen, fødselsdager, jubileer, jul osv. Single’s Day gjør en ny vri – på denne dagen kjøper du en gave og gir den til deg selv! Fra Alibabas perspektiv bidro dette også til å fylle dødperioden som var mellom Golden Week, Kinas nasjonalfeiring i oktober, og det kinesiske nyttåret sent i januar/tidlig i februar.

Single’s Day var den 11.11 (11. november), og i 2018 var det 10-årsjubileum, hvor Alibaba slo på stortromma... storstilt mediedekning, betydelig kjendisstøtte, en rekke live- begivenheter og mye reklame utenfor Kina, spesielt i Sørøst-Asia.

Resultatet var imponerende – brutto varevolum (GMV) for mer enn 30 milliarder dollar skiftet eier i løpet av 24 timer, og alt var lagt til rette av Alipay, Alibabas allment utbredte betalingsnettverk. Til sammenligning tilsvarer dette omtrent tre ganger så mye som Tysklands brutto nasjonalprodukt den samme dagen. Den første milliarden av omsetningen kom i løpet av det første minuttet etter midnatt på grunn av all behandling av forhåndsutfylte handlevogner. Dermed slo Single’s Day den totale omsetningen av Amazons Prime Day i løpet av de første 60 sekundene.

Single’s Days imponerende vekst

Den første utgaven av Single’s Day var lite iøynefallende. Til tross for innsatsen som Danial Zhang, som nå er administrerende direktør i Alibaba, la ned, deltok bare 27 varemerker på denne handledagen. Få var villige til å tilby mer enn 50 % avslag i løpet av dagen. Men til alles overraskelse fikk disse 27 varemerkene en omsetning på 7,6 millioner dollar (52 millioner kinesiske yuan) innen 24 timer, og mange varelagre gikk tomme.

Neste år deltok 711 butikker, og salget gikk til værs med en omsetning på 138 millioner dollar. Siden da har Singles’s Day opplevd en fenomenal vekst fra år til år (se Figur 1). I 2014, da Alibaba kom på banen i New York, hadde omsetningen vokst til 9 milliarder dollar, og var for første gang større enn omsetningen på Black Friday og Cyber Monday til sammen. I løpet av de neste tre årene slo dagen stadig rekorder.

Powered by Labrador CMS