Kjersti F. E. Krüger er senterleder både for Sjøkanten i Harstad og Lofotsenteret på Leknes.
Kjersti F. E. Krüger er senterleder både for Sjøkanten i Harstad og Lofotsenteret på Leknes.

Sjøkanten Senter med vekst i koronatiden

Sjøkanten Senter i Harstad har vært kjerringa mot strømmen ved å øke omsetningen i mars og april, mens de aller fleste senter har vært sterkt rammet av stengninger under koronakrisen.

Publisert Sist oppdatert

To av Coop Nords kjøpesentre har hatt ulik utvikling: Jekta i Tromsø tapte kraftig på korona, mens Sjøkanten i Harstad tjente rått, skriver iTromsø: Jektas inntekter falt fra 565 millioner kroner i første tertial i 2018 til 530 millioner i år, en nedgang på seks prosent. I motsetning til Sjøkanten Senter i Harstad som økte inntektene fra 224 millioner for første tertial i fjor til 238 millioner i år, en økning på seks prosent.

Adm.dir. Yngve Haldorsen i Coop Nord sier til avisen at det har vært to tøffe måneder for Coop Nord siden 12. mars:

– Kjøpesentrene har vært vår hodepine i år.

Få stengte butikker

Altså med unntak av Harstad. Forklaring?

– De gode tallene våre skyldes at Sjøkanten Senter har få butikker i de bransjene som har vært utsatt for koronakrisen. Det er bare én butikk som har vært lovpålagt å stenge, og kun tre som frivillig har vært lukket i en fjortendagersperiode, opplyser senterleder Kjersti F. E. Krüger til Retailmagasinet.

– De fleste av våre butikker har hatt en god vekst i mars og april knyttet til økt salg av utstyr til hjemmekontor, aktiviteter knyttet til barn og hjemmeskole og at mange har pusset opp hjemme og har gått til innkjøp av verktøy og nytt interiør. Dagligvaren har også gjort det bra de siste månedene.

Sjøkanten Senter i Harstad har vært kjerringa mot strømmen 1. tertial.
Sjøkanten Senter i Harstad har vært kjerringa mot strømmen 1. tertial.

Ansattes kjempeinnsats

Men ikke bare det, understreker senterlederen: – Butikklederne og de øvrige ansatte har gjort en kjempeinnsats i denne perioden. Veldig mange butikker har holdt normale åpningstider hele veien (10–20), som har gjort at folk kunne spre seg over en større del av dagen. De har til en hver tid holdt seg oppdatert på FHIs anbefalinger, spesielt hygienekrav og avstandsregelen. På den måten har de bidratt til at kundene har opplevd en trygg og hyggelig handel.

Tilbyr hjemlevering

– Det er kjekt når man får tilbakemeldinger på dette. Vi har også flere butikker som tilbyr hjemlevering som ikke gjør dette til vanlig, fremholder Kjersti F. E. Krüger overfor Retailmagasinet.