– Vi ser at stadig flere opplevelser kobles til shopping, og at det er stadig flere som nå ønsker seg dette. Slik gir vi kundene et utvidet servicetilbud, sier senterleder Gro Collett ved Ski Storsenter.
– Vi ser at stadig flere opplevelser kobles til shopping, og at det er stadig flere som nå ønsker seg dette. Slik gir vi kundene et utvidet servicetilbud, sier senterleder Gro Collett ved Ski Storsenter.

Ski Storsenter gir kundene et utvidet servicetilbud

– Vi var tidlig ute med tilbud som kino, treningssenter og hotell, og således Norges første multisenter. I tillegg til opplevelsene, er vi opptatt av å gi kundene et utvidet servicetilbud, der for eksempel vår Personal Shopper har vært en stor suksess for oss, sier senterleder Gro Collett ved Ski Storsenter.

Publisert

Senteret midt i Ski sentrum har i 16 år nå hatt et utvidet tilbud, der flere kjøpesenter etter hvert er kommet etter. Dette har bidratt til å gjøre senteret litt unikt.

Og i disse dager utvides servicetilbudet: De har en tid hatt tilbud om det de kaller Rett Hjem Vareservice, men nå kommer en app med navnet Hjemlevering – som sørger for akkurat det navnet lover. I tillegg blir senteret nå et nytt hentepunkt for Posten, der også senterets egen kundeservice vil inngå som en del av tilbudet. Deres «personal shopper» vil også få sin nye og mer fremtredende plassering her.

Tilbudet om en personal shopper har Ski Storsenter hatt i 12 år, og dette har vært en stor suksess for senteret.

– Ellers ser vi at stadig flere opplevelser kobles til shopping, og at det er stadig flere som nå ønsker seg dette, sier Collett.

Og da må sentrene bare følge opp.

Helt nødvendig å ha

Ski Storsenter åpnet med 85 butikker i 1995. Senere er det blitt utvidet til dagens 145. Gro Collett har vært med på store deler av denne utvikling og utbyggingen. Hun har jobbet i senteret siden sommeren 1998, og vært senterleder siden 2016.

– Og så har vi noen fantastiske butikker! Sier hun når vi vil høre hva som ellers er unikt med eller som kjennetegner Ski Storsenter.

– Vi har de store kjedene, butikkene som er helt nødvendige å ha, fordi kundene etterspør disse. Men i tillegg har vi også de spesielle, som for eksempel Skonnord, som har vært med hele veien siden oppstarten, forteller hun.

Skjer mye rundt senteret

Senterlederen forteller at hun opplever kommunikasjonen opp mot Olav Thon Gruppen som meget bra, til tross for at dette er et stort konsern.

Store, lyse områder med sittegrupper – og direkte nedgang til Thon Hotell Ski.
Store, lyse områder med sittegrupper – og direkte nedgang til Thon Hotell Ski.

– Hele Olav Thon Gruppen har vi god støtte av i back office, i alle avdelinger, og det vi har behov for, det får vi hjelp til. Og Olav Thon selv er også av og til innom, for å høre hvordan det går.

En tredje etasje i senteret sto ferdig og åpnet i 2008. Selv om videre utvidelse har vært et ønske fra Olav Thon Gruppen, har det etter dette er det ikke vært foretatt større utvidelser. Delvis fordi det for tiden likevel skjer mye rundt senteret og i Ski sentrum for øvrig. Utbyggingen av Follobanen (ferdig i 2022) går inn i innspurten, noe som vil bety kun 11 minutters reisetid fra Ski inn til Oslo sentrum.

Blomster og bier

Dette betyr store endringer i området rundt senteret, som kun ligger noen få meter fra togstasjonen. Blant annet vil en flunkende ny bussterminal da ligge klar, og Ski kommune har forpliktet seg til å legge til rette for nye boliger. Hele 6000 nye boliger er det regulert for i nærområdet.

Dessuten skal senterets umiddelbare nærhet bli grønnere. I samarbeid med Mester grønn lages det hage like utenfor.

– For øyeblikket vet vi ikke helt når den vil stå ferdig, kanskje først til neste år, men det graves allerede og gjøres klart. Så her vil det snart bugne av blomster, og på taket vil vi få bikuber. Da vil vi få honning fra blomster og bier i egen hage, smiler Collett fornøyd.

Mottakelig for papir

Men fremtiden ved Ski Storsenter er ikke bare grønn, den blir også stadig mer digital.

– Ja, markedsføringen blir mer og mer digital også hos oss. Men likevel føles det som om vårt marked fortsatt er mottakelig for noe papir. Derfor gir vi også i år ut to sentermagasiner i A4-format, forteller Gro Collett.

Men legger til at senteret selvfølgelig er på plass i alle digitale kanaler, og at budsjettet stadig går mot mer digital markedsføring. Medlemmer i kundeklubben får både kupongtilbud og SMS’er med tilbud fra butikkene, samt faste tilbud. Senterets hjemkjøringstilbud vil nå gå inn i den kommende appen.

Ski Storsenter har én storskjerm, plassert på veggen i tredje etasje – for å få folk til å se den veien og på denne måten «oppdage» at det faktisk er en etasje til. Denne etasjen ble bygget så sent som i 2008, og skjermen benyttes til egenreklame for selve senteret, ikke for de enkelte butikkene. Ellers er det skjermer fra Clear Channel som står for fellesreklame i senteret.

Slik det er i dag antyder hun at fordelingen er omtrent 70-30 i fordel de digitale kanaler.

Stor matfestival

Av spesielle events er det spesielt den årlige matfestivalen som er blitt en suksess. Det var opprinnelig dagligvarebutikken Ultra som hadde denne, da med denne butikken som eneste leverandør. Da denne butikken ble til Meny, ble tiltaket først lagt på is, men i fjor ble tråden tatt opp igjen, og nå var i tillegg senterets restauranter med.

Og det er mange restauranter i Ski Storsenter.

– I fjor hadde vi 25.000 innom senteret denne dagen, og 5000 av dem var innom matfestivalen ute på taket av parkeringshuset. I år var den enda større og enda flere innom festivalen, med scene, band og telt der folk kunne kjøpe lunsj, sier en fornøyd senterleder.

Ellers er Ski styleweek både vår og høst årlige evenementer med mote, interiør med mer.

Full kontroll

– Hva med drift, avfall og energi…?

– Der har vi en helt fantastisk driftsavdeling med driftssjef, assistent og tre vaktmestere som gjør en helt fantastisk jobb. De har full kontroll Vi har selvfølgelig LED-lys i hele senteret og mye fokus på ENØK og miljø. For å spare miljøet og spare penger. Og på øverste parkering har vi ladestasjon for ti elbiler, sier Collett.

En destinasjon

Ski Storsenter er det største og ledende senteret i en region med stor tetthet av kjøpesentre. Vinterbro, Senter Syd, Kolbotn Torg, Oslo Fashion Outlet i Vestby, flere sentre i Moss og mange i Oslo er innenfor 20 minutters kjøring.

– Hvordan ser du på konkurransen?

– Noen av disse sentrene er lokale hverdagssentre, mens vi mer er en destinasjon og et senter som man legger lørdags- eller julehandelen til. Hit drar man for å spise og gjøre større innkjøp, som julehandelen. Vi vinner på stort utvalg og god butikkmiks, sier Collett.

– Det er alltid liv her, det skjer ting og man treffer hele tiden nye folk her i senteret, sier Malin Nordli hos Ecco/Din Sko.
– Det er alltid liv her, det skjer ting og man treffer hele tiden nye folk her i senteret, sier Malin Nordli hos Ecco/Din Sko.

– Og med Rema 1000 på plass i senteret, i tillegg til Meny, når vi nå også hele spekteret innen matvare. De gode kundene våre bor først og fremst i Ski, i tillegg til Ås og Oppegård kommune, påpeker hun.

De siste tallene viser også at Ski Storsenter holder stand og har hatt en god sommer, med en omsetningsøkning på 5,7 prosent i juli måned, sammenlignet med i fjor.

Ja takk, begge deler

– Hva med utfordringer fra netthandelen?

– Vi har mange butikker som har begge deler, og det er de som vinner. Fra senterets side er vi opptatt av å utvikle vår kundeservice. Hvis man skal hente pakker bestilt på nett og levert gjennom Posten, ja så skal man gjøre det her. Og i vårt nye hentesenter vil det også være prøverom, slik at man ikke behøver å ta med varene hjem hvis man likevel skal returnere dem.

– Men når så mye er sagt, så ser vi selvfølgelig på netthandelen som en utfordring som vi må ta på alvor. Samtidig er jo vi mennesker sosiale vesener, som liker å treffes og prate med andre. Det skal vi legge til rette for her i Ski Storsenter, sier Gro Collett.

– Et spennende senter

– Jeg opplever Ski Storsenter som et spennende senter fordi det hele tiden er under utvikling. Her er det mange muligheter, de tenker bredt og treffer mange forskjellige kunder, sier Malin Nordli som er butikksjef i Din Sko/Ecco Ski.

– Det er alltid liv her, det skjer ting og man treffer hele tiden nye folk, legger hun til.

Hun har tidligere jobbet ved andre kjøpesenter, og setter pris på at senteret er både stort og hektisk, med flere kunder og stadig noe som skjer.

– Ski Storsenter er et senter som tenker nytt når det gjelder markedsføring og reklame. Vi har eventer og det er mye som skjer.

Treffer bredt

– Vi er opptatt av mote og følger med på hva som skjer, for å kunne være et så godt alternativ som mulig for kundene, sier driftssjef Helene Samdal ved Companys i Ski Storsenter.
– Vi er opptatt av mote og følger med på hva som skjer, for å kunne være et så godt alternativ som mulig for kundene, sier driftssjef Helene Samdal ved Companys i Ski Storsenter.

Den 150 kvadratmeter store butikken Ecco/Din Sko er todelt med en skillevegg mellom de to konseptene. Her er de til sammen ti ansatte.

– Våre to konsepter treffer bredt. Ecco har mange gjengangere, de samme skomodellene som kundene kjenner til – og som trofaste kunder spør etter. Disse passer for alle som er ute etter kvalitet og komfort – også sko innenfor trend, men likevel gode sko, presiserer Nordli.

– Men Ecco tenker også nytt, og har nå mer for de yngre kundegruppene. Vi merker at vi har fått flere unge kunder.

Dyktig på markedsføring

– Din Sko har mange ulike kunder innen det vi kan kalle trend og hverdag. Din Sko skal treffe alle. Det er litt mer trend her, men vi skal fortsatt treffe alle, understreker butikksjefen.

– Jeg synes ting fungerer bra her ved senteret, med en ledelse som er dyktig på markedsføring, kampanjer og eventer.

– Og så er vår butikk nærmeste nabo til Clas Ohlsson – det kan også ha mye å si, smiler Malin Nordli.

– Det går bra

– Etter noen tunge år er vi nå på bedringens vei. 2019 ser ut til å bli et godt år og vi har stødig drift, sier driftsleder Helene Samdal, som har vært hos Companys i Ski siden oppstarten i 2013.

– Det har vært litt … komplisert, og det har tatt litt tid å bli kjent. Men nå går det fint, og vi har mange faste kunder som er åpne for inspirasjon og veiledning. Vi jobber mye med kundeopplevelser, forklarer hun.

Companys selger klær til damer i alle aldre, fra lav til høy pris, og har kunder fra 25 til 75 år, forteller hun.

Stabilt team

Butikken i Ski har totalt sju ansatte, og er kjedens tredje butikk da den åpnet i 2013. Det startet på Trondheim Torg, senere åpnet de tre på Østlandet, og den siste i rekken åpnet i Galleriet i Bergen sommeren 2019.

– Nå har vi en varepakke som er blitt mye bedre, og et stabilt team i ledelsen - så ting går bedre.

– Det har vært en spennende prosess som har krevd uhyre mye arbeid. Men hardt arbeid lønner seg og i dag er vi veldig fornøy med vår varepakke og teamet vårt her i Ski.

– Vi er opptatt av mote og følger med på hva som skjer, for å kunne være et så godt alternativ som mulig for kundene, sier Helene Samdal.

Kundene velger vareparken

– Vi har et godt svar på konfeksjon, med drakter til de fleste. Der er vi tunge med Inwear og Karen by Simonsen, i tillegg til at vi akkurat har fått inn Stylein. Vi ikke bare selger, men driver også med kundeopplevelser og er lydhør for kunder som tipser oss om nye merker. Varepakken plukkes av et innkjøpsteam som har 10-14 års erfaring med Companys og god erfaring innenfor bransjen generelt.

– Vi omsetter veldig bra nå, tangerer fjoråret, og starten etter ferien nå i august gjør meg optimistisk med tanke på høstsesongen, avslutter driftssjefen ved Companys på Ski Storsenter.

Fakta Ski Storsenter

Størrelse:47.000 kvm utleid areal. 143 leietagere, bestående av både butikker, spisesteder, treningssenter, kino, bibliotek – og direkte adkomst til hotell.

Omsetning: 2.135 milliarder i 2018.

Beliggenhet: Midt i sentrum av Ski.

Marked:De sju Follo-kommunene (Ski, Oppegård, Ås, Vestby, Frogn, Nesodden, Enebakk), samt indre Østfold, søndre Oslo (Nordstrand, Lambertseter, Ekeberg, Bekkelaget).

Viktigste konkurrenter: Vinterbro senter, Oslo Fashion Outlet, Oslo City, Byporten, Nordby Shopping, Töcksfors Shopping

Eier: Olav Thon Gruppen

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Åpnet 85 butikker i 1995. Utvidet med 40 butikker, hotell, kinosenter og leiligheter i 2003. Åpnet 3. etasje over opprinnelig kjøpesenterdel i 2008.

Adkomst og parkering:1600 parkeringsplasser i eget parkeringshus. Timepark. 3 timers gratis parkering. 

Viktige leverandører av teknisk utstyr: Wayfinders: Brand Factory. Kundetellere: Viametrics. Inngangsparti (karuselldører): Boon Edam. Rullebånd: Thyssen. Ventilasjon: Energima. Avfallshåndtering: Retura/Franzefoss.