Livecom skal levere mange skjermer til Elkjøp framover, her fra Mega Store på Lørenskog.

– Kjeder bør ha egne skjermer

Bedre kvalitet, lavere pris og høyere brukervennlighet gjør at det leveres skjermløsninger til norske butikker og kjøpesenter i høyere tempo enn noensinne.

Publisert

Livecom har åtte ansatte og kontoradresse i Trondheim, men definerer hele verden som sitt marked. Produksjonen gjør de på en fast fabrikk i Kina. Gjennom forhandlere har de montert skjermer i alle verdensdeler, nylig i Stockholm og Australia. For å yte service til sine norske kunder har de knyttet til seg teknikere over hele Norge.

Prestisjekontrakt med Elkjøp

Livecom har sammen sin kunde Cenera AS gjort flere leveranser av skjermløsninger til Elkjøp i deres nye butikker. Dette gjelder hele Skandinavia. Hittil har de levert til Elkjøps hovedkontor i Nydalen, kjedens to flaggskipbutikker – deres megastore på Lørenskog og butikken på Glassmagasinet – samt til noen butikker, senest i Trondheim. Livecom har også levert på Strøget i København, og i Stockholm, og de er på prosjektstadiet for levering av skjermer til Elkjøps store hovedbutikker i Stockholm og Helsinki.

– Dette er en prestisjekontrakt for oss, ingen tvil om det. Det er gøy at vi som et norsk selskap som produserer selv, kan konkurrere mot store internasjonale konsern, sier Lars O. Krogstad, daglig leder i Livecom Europe AS, til Retailmagasinet.

Kjeder i elektronikkbransjen er naturlig nok vel så bevisste på skjermteknologi som kunder i andre bransjer.

– De vet hva de er ute etter, bekrefter Krogstad.

De to viktigste markedene for Livecom er idrettsarenaer og kjøpesenter.

Vestkanten i Bergen.

Lang levetid, teknologisk utvikling

LED-skjermer har lang levetid. Krogstad bekrefter at det medfører at det går mange år før de får gjensalg, men for kunden gir det trygghet at produktene de kjøper lever i minst 15 år.

Kunder som skifter ut skjermer erfarer at det har skjedd en teknologisk utvikling siden forrige gang de investerte.

– Oppløsning, bildekvalitet og stabilitet er blitt bedre, sier Krogstad.

Man får større skjermer til lavere pris. Mer for pengene, rett og slett. Noe som har fått fart på etterspørselen. Salget av skjermer er mangedoblet. Mens Livecom før i tiden kunne selge én stor skjerm i måneden, kan de nå selge én i uka.

– Prisutviklingen de senere årene har gjort at markedet har eksplodert. Løsningene er blitt tilgjengelig for mange flere, sier Krogstad.

Styringssystemene er blitt svære enkle å bruke gjennom spillelister. Brukervennligheten er blitt høyere.

Det skjer en storstilt digitalisering av plakatering både innen- og utendørs.

Egen produksjon

Livecom jobber svært med en fabrikk i Kina.

– Produksjonen skjer etter våre ønsker og spesifikasjoner. I Norge ligger vi langt framme på teknologi, både teknologi vi utvikler og hva vi ønsker å ha privat. Norske kunder stiller høyere krav enn i de fleste andre land. Dermed må vi ligge i forkant av utviklingen av store skjermer, sier Krogstad.

Retail i endring

– Retail er jo i stor endring. Kjedene må tenke annerledes når det gjelder å få kunder til butikkene. I det ligger det et marked for oss, legger Krogstad til.

Skjermer med bevegelige bilder løfter inntrykket i butikken og gir en bedre kundeopplevelse. Budskap rettet mot kunden i butikk er billigere og mer relevant enn reklame i aviser.

På et kjøpesenter eller handelspark kan man ha skjermer i innkjøringen, i inngangspartiet, i korridorer og inne i butikkene. På den måten kan man gi kundene budskap hele veien til man takker kunden for besøket og ønsker på gjensyn ved utkjøringen fra parkeringen.

Bør ha egne skjermer

Når kundene er på senteret, gjelder det å gi relevante budskap og tilbud. Krogstad forteller om uheldig markedsføring som har skjedd på norske kjøpesenter hvor store, internasjonale reklamegiganter på storskjerm har styrt markedsføring sentralt. Da kunne det komme opp reklame for en kjede som ikke fantes på det aktuelle senteret.

Derfor bør kjedene ha egne skjermer som de selv styrer. Og kjøpesentrene må kun markedsføre for de kjedene som befinner seg på senteret.

Powered by Labrador CMS