Snart halvveis til 50
Skousen-kjeden vokser raskt. Helt nylig åpnet butikk nr. 23 på Lillehammer. Målet er 50.
– Det er tydelig at nordmennene liker vårt ærlige konsept, og jeg har inntrykk av at kundene har savnet konkurranse i markedet, sier Thomas Nordborg, detaljhandelssjef for Norge i hvitevarekjeden Skousen til elektronikkbransjen.no.
Etter konkurs
I Danmark har Skousen vært assosiert med hvitevarer siden 1957. Etter at selskapet gikk konkurs i 2011 ble boet kjøpt av danske WhiteAway, som selger hvitevarer på nett. De ansatte Jonas Dørken som direktør, kjent fra kjedens TV-reklamer også i Norge. Etter å ha bygd opp en helt ny og ung organisasjon, overlot Dørken i sommer roret til Thomas Nordborg og Torben Stigaard, som er ansvarlig for henholdsvis Norge og Danmark. Dørken arbeider nå for Skousen på konsulentbasis, og vil fortsatt figurere i TV-reklamene.
”Ekstremt godt mottatt”
Thomas Nordborg ved kjedens butikk i Drammen har vært ansatt i Skousen i 2,5 år, og var med på å legge opp strategien for satsingen på Norge. Den første forretningen åpnet 28. mars 2015 i Moss, og i dag har kjeden 23 forretninger i Norge. Nylig åpnet butikk nummer to i Stavanger, de har to i Bergen, og de øvrige ligger på Øst- og Vestlandet.
– Vi opplever at de norske kundene har tatt ekstremt godt imot oss, spesielt det seneste halvåret har vi hatt en flott vekst. Det er tydelig at nordmennene liker vårt ærlige konsept der vi matcher laveste nettpris, sier Thomas Nordborg til elektronikkbransjen.no.
Skousen ble etablert i Danmark i 1957 og entret det norske markedet 28. mars 2015. Allerede ett år senere hadde de åpnet 16 franchisebutikker i Norge. 8. desember i år åpnet de på Lillehammer butikk nr. 23 i Norge. I Danmark har kjeden 53 butikker, noe tilsvarende kan bli aktuelt i Norge. Offensivt, vel vitende om Elkjøp og Expert sterke posisjon i Norge.
(Kilde: Finansavisen)