Alexander Martinsen (franchisetaker) t.v. og Kristoffer Osflaten (selger) t.h., begge fra Skousens butikk i Fredrikstad. Foto: Erlend Korneliussen

Lærer opp butikkene via TV-kanal

Med sitt innovative læringsakademi utdanner Skousen Hvitevarer samtlige franchisetakere i kjeden på én gang.

Publisert

150 treningsfilmer, storskjerm på bakrommet, ti engasjerte produsenter, et Go Pro-kamera og to kompetente salgstrenere. Det er oppskriften på suksess, mener den danske hvitevarekjeden Skousen. De bruker læringsakademiet til å styrke hvitevarekunnskapen i sine 24 butikker, og produsentene er fornøyd.

– Til nå har vi deltatt med én produktgruppe, og vi vil selvfølgelig vurdere hvilken effekt det har, men vi forventer å fortsette samarbeidet. Idéen virker veldig god, fordi vi kan lære opp medarbeiderne i butikkene uten å være tilstede, og vi kan sikre oss at de har kunnskap om våre produkter, sier Nordic Key Account Manager i BSH Hvitevarer, Benny Gilhauge.

Fleksibel læring på nettet

Gilhauge er ikke alene om å se positivt på undervisningen. Skousens egne franchisebutikker ser også fordeler med å lære mer om det de selger.

– Akademiet gjør det mulig for våre selgere å vite det som er viktigst på det riktige tidspunktet. Som regel ville vi få denne opplæringen når produsentene besøker butikken, men det er ikke alle som kan delta, hvis det for eksempel er kunder i butikken. Nå kan vi se videoene når vi har tid, sier franchisetaker i Skousen Hamar, Hans Martin Moen.

Han legger også vekt på at videoene kan brukes til å lære opp nye medarbeidere som raskt kan lære mer om hvitevarer.

Fordobler salget

At videoene fra produsentene hjelper butikkene med å selge flere varer, er det ingen tvil om.

– Vi ser at salget stiger med opptil 100 prosent, så snart vi setter fokus på opplæring på enkelte produkter. Samtidig forteller kundene at de er tilfreds med å handle hos oss, nettopp fordi våre butikker har denne faglige kunnskapen, sier Thomas Nordborg som er Head of Retail i Skousen.

Enkelt og billig

Det høres ut som en stor investering, men ifølge Nordborg kan opplæringen gjøres både enkelt og billig.

– Vi har ansatt to salgstrenere. Én i Norge som besøker butikkene, trener medarbeidere og tar opp video. Og én person i Danmark, som lager «live» sendinger. Videoene lages ved hjelp av en mikrofon, et Go Pro kamera og e-læringsprogrammer. Det er både funksjonelt og omkostningseffektivt, forteller Nordborg.

I butikkene kan medarbeiderne velge om de vil følge med på storskjerm, på mobil eller via PC. Alle de 24 Skousen-butikkene i Norge bruker akademiet. Akademiet har opplæringsvideoer på produkter fra blant annet Bosch, Siemens Home, ASKO, Gorenje, Witt, Irobot, Sharp, Blomberg og Silverline.

Powered by Labrador CMS