SoFi arrangerte fysisk avgangsutstilling
I strålende vær og pittoreske omgivelser arrangerte SoFi fredag pop-up avgangsutstillingen NÆR for Interiør & Retail design-studentene.
– Vi er takknemlig for at vi fikk bruke Karpedammen scene ved Akershus Festning, sier Marit Andreassen – fagansvarlig og lærer på SoFI (School of Fashion Industry) for linjene Interiør og Retail Design – til Retailmagasinet.
Tross COVID-19 ønsket de å få til en fysisk avgangsutstilling, ikke bare digitalt.
De besøkende fikk anledning til å se på studentenes fordypningsoppgaver. NÆR var en dynamisk utstilling hvor avgangsstudentene arbeidet med tre installasjoner mens de besøkende kunne følge med.
– I den tiden vi er inne i må retailbransjen benytte seg av muligheten til å gjøre noe med butikkene sine. På SoFi gjør vi faglige dypdykk, og vi er på forskningsnivå, understreker Andreassen.
COVID-påvirket
NÆR var temaet for utstillingen, en konsekvens av alle dagene vi har holdt avstand. Vi har større nærhet til hjemmet, våre nærmeste omgivelser og landet vi bor i.
– Vi ser også behovet for å leve med COVID-19 i samfunnet og lære å være nær hverandre. Installasjonene illustrerte temaet NÆR i tre ulike interiørretninger, forklarer Andreassen som i tillegg til å lede de to linjene på SoFi er forfatter, retail designer og retail rådgiver.
– Å arrangere en utstilling er i seg selv læring for studentene, påpeker hun.
Økende søkermasse
Studiet på SoFI er ettårig og intenst. I løpet av året har studentene levert seks prosjekter inkludert den avsluttende fordypningsoppgaven.
Marit Andreassen forteller at de dette studieåret har hatt mer fokus på ledelse, blant annet med Karete& som forelesere. I tillegg har studentene jobbet mer med film enn før, noe man fikk se på utstillingen.
– Utsiktene for SoFi framover?
– Det ser positivt ut, aldri før har vi hatt så mange søkere til SoFi som i år, svarer hun.
Fra neste år kan man også studere Retail Design i tre deler som kan tas enkeltvis hvor hver del gir studiepoeng.
- people & society
- retail design
- visual merchandising
Takker samarbeidspartnerne
Marit Andreassen sender en takk Akershus Festning, Forsvarets fellestjenester og IKEA som gjorde det mulig å gjennomføre prosjektet. Møblene som SoFi fikk fra Ikea samt rekvisittene ble etter utstillingen gitt til Antirasistisk Senters ungdomsavdeling Agenda X.