Ill. foto: Colourbox

Norske nettbutikker tålte ekstremvarmen

Flere undersøkelser viser synkende nettrafikk i ekstremvarme som store deler av Norge har hatt i juli, men færre besøkende er ikke ensbetydende med lavere omsetning, rapporterer norske nettbutikker.

Publisert

Det er Virke e-handel som melder dette.

Den ferskeste undersøkelsen er gjort av S360 i Danmark – som har hatt en nesten like varm sommer som Norge. Funnene samsvarer med en tilsvarende engelsk undersøkelse fra 2013.

Konklusjonen er at på solrike dager vil besøket i nettbutikken falle til 18 prosent eller lavere sammenliknet med dager uten sol. Eller sagt på en annen måte: Jo mer regn, dess flere besøkende i nettbutikken.

Derimot er ikke konverteringsraten tydelig påvirket av solskinn. Et tydelig funn er at solrike dager fører til mer trafikk i kveldstimene.

– Det er også verd å merke seg at selv om folk alltid har med mobilen, blir den ikke brukt til nettbutikksøk i varmen. Den blir først tatt i bruk på kvelden, sier leder i Virke e-Handel, Gerhard Anthun.

Erfaringer fra Norge

Hvordan er erfaringene fra Norge sommeren 2018?

– Vi er godt fornøyd med juli. Vi har hatt god vekst både i trafikk og omsetning for vår nettbutikk sammenliknet med fjoråret. Normalt er juli en litt stille måned på nett for de fleste bransjer. Vi ser vanligvis en klar trafikknedgang i nettbutikken når det er veldig godt vær, men været var fint over så lang tid at det kanskje ikke fikk helt den samme effekten i år, sier Alf Jondahl i Vita.

Han legger til at trafikknedgang kompenseres ved at den trafikken som er der, har bedre kvalitet og kundene har en høyere kjøpsintensjon. Slik kan man få både bedre konverteringsrate og en høyere gjennomsnittslig handlekurv.

Her andre reaksjoner på årets sommervarme:

Care of Carl – Hilde Rahn:

– Vi merket godt at sommeren kom veldig tidlig i store deler av landet, sier Hilde Rahn i careofcarl. – Vi fikk et rush etter sommerklær en måned tidligere enn forventet og gikk tidlig tom for enkelte produkter. Sommeren som varte og rakk førte også til at etterspørselen etter høstklær ble utsatt med flere uker. For mange blir nok høstsesongen kort. Heldigvis har vi evne til å omstille oss og justere markedsplaner. Oppsummert har vi hatt en pen økning i omsetningen i juli i år sammenliknet med i fjor, sier Hilde Rahn.

Komplett – Ingebjørg Tollnes:

– For Komplett har ikke varmen hatt en tydelig innflytelse på trafikken i juli. Vi har hatt en økning i 2018 mot 2017. Med mobiltelefonen for hånd, er det enkelt å netthandle til alle døgnets tider – uansett vær og hvor man befinner seg. Handelen kan skje fra stranden, eller på ferie. Det er ikke noen tydelig sammenheng mellom lavere trafikk og omsetning. Det finnes forskjellig typer trafikk, og hvis man er god på å nå riktig kunde til riktig tidspunkt trenger man ikke nå så mye trafikk for å generere god omsetning. Jeg vil si det er viktigere å nå riktige kunder enn å få hvem som helst inn i butikken.

Clas Ohlson – Ina Kristin Haugen:

– Vi har hatt en økning i trafikk på nett i juli kontra året før med 14 prosent. Det varier litt på sammenhengen og hvordan type produkter folk er på jakt etter, samt tilgjengeligheten av produktene.

Treningspartner – Lars Thomassen:

– Generelt kan vi si at det ikke er noen direkte sammenheng mellom trafikk og omsetning. Det er den relevante trafikken som er viktig. Det har nok vært mindre surfing etter produkter i sommer, men flere som har bestemt seg for å handle. Vi har hatt 18 prosent økning i nettbutikkomsetningen i juli 2018 i forhold til juli 2017. Vår fysiske butikk har dog hatt en markant nedgang sammenliknet med fjoråret. Totalomsetningen for alle våre kanaler økte med 11 prosent mot 2017. Trafikken på nett gikk ned med 5 prosent, men konverteringene økte med 50 prosent. Vi ser at flere lot være å reise ut til fysisk butikk for å se og teste, men valgte å handle på nett.

Flisekompaniet – Per-Ivar Ekeberg:

– Vi har en liten trafikknedgang på nett i år sammenliknet med juli 2017. Dette skyldes nok i hovedsak en unormal varm sommer. Omsetningen var for øvrig på linje med fjoråret i juli.

Akkumulert i år har vi en betydelig trafikkoppgang på nett.

Elkjøp – Filip Elverhøy:

– Vi har over 20 prosent økning fra i fjor, og vi merker naturligvis et ekstra trykk på vifter og varmepumper med kjøling. Så varmen har ikke slått oss ut.

Kilde: Virke e-handel

Powered by Labrador CMS