Kjapt og enkelt på sosiale medier
– Å jobbe med sosiale medier bør være enkelt. Nå kan du legge ut nyheter i butikk på sosiale medier med ett tastetrykk, sier Tore Skjærgård i Insp.
Dette høres forlokkende ut for alle som sliter med å få tiden til å strekke til når de skal legge ut nyheter og tilbud på sosiale medier. Skjærgård presenterer en app, Insp Retail Tomorrow, hvor leverandører lager ferdige poster til Facebook og Instagram, som butikker kan dele videre på sine sosiale medier på en rask og enkel måte.
– På Insp Retail Tomorrow kan merker og lokale butikker jobbe sammen om å skape innhold og poster, dele salgsdata, lære av hverandre og dele innhold som virker til alle. Her kan leverandørene lage innhold som gjøres tilgjengelig for butikkene, som enkelt kan laste opp den ferdige posten og legge den ut på sin Facebook- og Instagram-konto.
- På denne måten får butikkene tilgang til en gratis bildebank og ferdige poster som gjør at de kan eksponere nyheter i butikken og motivere kundene til å komme oftere, sier Skjærgård.
– Vi har valgt å tilby en gratis bildebank for både leverandører og butikker. I tillegg inneholder appen flere verktøy for å øke salg og trafikk til butikk som man må være abonnent for å bruke. Dermed kan appen bli et godt verktøy i samarbeidet mellom leverandør og butikk. Leverandøren lager innhold med bilder og tekst som lastes inn. Butikken kan gå inn og velge de bildene som de vil legge ut på sine kanaler, og velger selv om de bruker den teksten som allerede er lagt inn, eller om de vil legge inn egen tekst.
Insp har et pilotprosjekt i gang med b.young, og har fått mange positive tilbakemeldinger.
Abonnementstjenestene i verktøyet tilbyr blant annet en klikk- og hent-tjeneste og digitale bonuskort. Skjærgård forklarer: - Du kan lage en kampanje med nyheter i butikk som du sender på SMS eller Messenger til kundene. De kan bestille og betale for varen direkte i meldingen og hente den i butikk. Dermed får du en klikk og hent-tjeneste, selv om du ikke har egen nettbutikk. Du kan også registrere telefon og beløp som kunden handler for og bruke Insps digitale bonus- og lojalitetsprogram. Løsningene krever ingen teknisk integrasjon, som gjør at du kan være i gang på 15 minutter.
– Vi har allerede erfart at butikkene får tettere kontakt med kundene. Nyheter i butikk på butikkens sosiale medier trigger kunder til å besøke butikken oftere og digitale bonuskort gjør dem til mer lojale kunder, sier Skjærgård. Han viser til eksempler på butikker med 3000 følgere på sosiale medier som får opptil 13 ganger flere visninger med å bruke Insp Retail Tomorrow.
(Kilde: Tekstilforum)
(Mobilbilde)