På åpningen av EUROSPAR Strandveien i Tromsø tidligere i vår: Tobias Wasmuth, direktør for SPAR International, og Ole Christian Fjeldheim, kjededirektør i Norge. Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen

SPAR vokser, både i Norge og internasjonalt

SPAR omsatte i fjor for 348 milliarder i 48 land. Kjeden består nå av 13.100 butikker og opplever vekst for tredje år på rad.

Publisert

SPAR Norge har også hatt fin vekst gjennom de siste årene og vil omsette for over 13 milliarder i år og har økt sin markedsandel til 7,2 prosent de siste årene. Kjeden åpnet i fjor sin første miljøbutikk, på Snarøya. I løpet av fjoråret ble det åpnet seks nye SPAR-butikker i Norge, og hittil i år er det åpnet fem nye butikker.

– Det er tydelig at kundene våre setter pris på vårt konsept og det er gledelig. I år har vi mange nyetableringer og ser ut til å runde 300 butikker på landsbasis. Vi gleder oss til å få flere kjøpmenn og kunder inn i SPAR-familien, forteller kjededirektør Ole Christian Fjeldheim.

Internasjonal merkevare

SPAR International er verdens største frivillige dagligvarekjede og 2018 ble et år med god vekst, det ble annonsert på den 64. internasjonale SPAR-kongressen i Ljubljana i Slovenia i forrige uke, hvor også SPAR Norge deltok.

Årsomsetningen på 35,8 milliarder euro gir en økning på 5,4 % fra fjoråret (korrigert for valutakurseffekter). Gjennom de siste tre årene har SPAR International hatt en årlig vekst på 5,2 %. Hele 335 nye butikker ble en del av kjeden i 2018 og SPAR-butikker over hele verden har nå et samlet salgsareal på 7,4 millioner kvadratmeter.

– Vårt sterke nettverk over fire kontinenter gir merkevaren vår et konkurransefortrinn i et stadig mer globalisert marked. Det at vi tilbyr ulike formater innenfor kjeden gir oss muligheten til å raskt respondere på kundenes behov etter hvert som de endrer seg, kommenterer Tobias Wasmuht, direktør for SPAR International.

Powered by Labrador CMS