Sparer 30 millioner meter papir

REMA 1000 har gått helt bort fra automatisk kvitteringsutskrift, og medarbeidere i kassen trykker kun ut kvittering hvis kunden svarer at de ønsker det.

Publisert
Automatiseringen gir både økonomisk og miljømessig gevinst, og har også flere fordeler i følge lavpriskjeden.

Så mange som ni av ti kunder takker nei til kvittering etter egen handel. Allikevel spør medarbeiderne i kassen alle kundene om de ønsker kvitteringen. Besparelsen utgjør nærmere tre millioner kroner totalt bare for REMA 1000, og man sparer totalt fem trailerlass med kvitteringspapir.

- Dette er et kjempegodt eksempel på at små justeringer kan bidra en del totalt sett. Vi sparer faktisk 30 millioner meter kvitteringer på dette per år, i tillegg til at det blir mer ryddig i butikkene. Dette sparer både miljøet, økonomien og gjør det mer hyggelig for de ansatte og kundene. Det må kalles en total vinn-vinn-situasjon, sier leder for samfunnsansvar i REMA 1000, Trude Ertresvåg.

- For oss er det viktig at kundene får mulighet til å motta kvittering. Ikke alle husker å spørre selv. Samtidig tjener alle på at vi sammen er mer miljøvennlige, sier Ertresvåg.

REMA-butikkene kjøpte inn totalt 371 630 kvitteringsruller i 2012 · 9 av 10 kunder i REMA 1000 takker nei til kvittering i kassen · Hver bongrull har 90 meter papir · Det går 2.160 ruller kvitteringspapir per europall · Det er plass til 33 paller i en gjennomsnittlig lastebil
Powered by Labrador CMS