stormberg og xxl
Stormberg og XXL inngår strategisk samarbeid.

XXL kjøper seg inn i Stormberg – blir eksklusiv partner i Norge

Stormberg og XXL inngår strategisk samarbeid. De skal samarbeide om utvikling og produksjon av turklær og turutstyr. XXL blir eksklusiv partner for Stormberg i Norge og kjøper 15% av Stormberg med opsjon på å kjøpe seg opp til 49%.

Publisert

For 25 år siden ble Stormberg grunnlagt med hovedkontor i Kristiansand. Turklærprodusenten etablerte seg raskt som en sterk merkevare innen sport og fritid. Nå inngår de et strategisk partnerskap med XXL.

– Stormberg og XXL kjenner hverandre godt gjennom mange års samarbeid. Stormberg var leverandør da XXL ble etablert i 2001. Vi gleder oss til dette partnerskapet som innebærer et enda tettere samarbeid mellom selskapene», sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen.

Stormberg skal utvikle og produsere både klær, sko og sportsutstyr for XXL. Produktene vil bli solgt i XXLs varehus og på nett. Partene tror samarbeidet har et stort potensial både i Norge, Sverige og Finland.

Freddy Sobin, ny XXL-sjef og Steinar J. Olsen, eier og gründer i Stormberg har inngått et strategisk samarbeid.
Freddy Sobin, ny XXL-sjef og Steinar J. Olsen, eier og gründer i Stormberg har inngått et strategisk samarbeid.

– Stormberg er en av de sterkeste merkevarene innen sport og friluftsliv i Norge, og er i tillegg ekstremt flinke på bærekraft. Det passer godt overens med XXLs bærekraftsstrategi, der vi både kan og vil gjøre mer, og ambisjonen om å tilby de beste merkevarene til de laveste prisene, sier Freddy Sobin, konsernsjef i XXL.

XXL har tidligere kommunisert at sportskjeden ønsker å styrke satsingen på egne merkevarer. Samarbeidet med Stormberg er et ledd i denne strategien.

– Vi ønsker å styrke lavprisposisjonen i XXL og tilby forbrukerne flere konkurransedyktige produkter til lave priser. Nå har vi muligheten til å ta tilbake markedsandeler i et viktig segment. Samtidig er dette også en viktig satsing for å styrke XXLs marginer, sier Sobin.

Eksklusiv partner

XXL vil bli en eksklusiv partner for Stormberg i Norge, i tillegg til at Stormberg-merkevaren fortsatt vil bli solgt gjennom Stormberg-kjeden både i butikker og på nett. Stormberg har 22 butikker i Norge og to i Sverige.

Sportsmarkedet i Norden er i rask endring. Stormberg-gründer Steinar J. Olsen merker godt at forbrukernes handlemønster har forandret seg.

– En god måte å møte disse endringene på er sterke og bærekraftige partnerskap, med lave kostnader gjennom hele verdikjeden til beste for forbrukeren», mener Olsen.

– Stormberg stiller hele sitt produksjonsapparat opparbeidet gjennom 25 år til disposisjon for XXL. Vi kommer til å utvikle både klær, sko og sportsutstyr, samtidig som vi viderefører vår egendistribusjon, fortsetter han.

Kjøper Stormberg-aksjer

XXL kommer samtidig inn på eiersiden ved kjøp av 15 prosent av aksjene i Stormbergs norske og svenske virksomhet. Partene går ikke ut med prisen på aksjekjøpet.

– Vi er glade for få inn Nordens største sportskjede som minoritetseier. Partnerskapet vil gi grunnlag for vekst og mulighet for ytterligere styrking av selskapenes fokus på bærekraft og inkluderende arbeidsliv, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen.

– Det blir spennende å kombinere Stormbergs design- og produksjonsekspertise med XXLs kjernekompetanse som er å drive retail. Jeg er overbevist om at det er en god match. Vi kommer etter hvert også til å se på muligheten for nye satsinger sammen, sier Freddy Sobin. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS