Digitale lommebøker i sterk vekst
Adyens Unified Commerce Index viser at digitale lommebøker som betalingsmetode vokser i popularitet. I 2018 økte kjøp med digitale lommebøker med 40 prosent på nett, og 400 prosent i
Adyen, betalingsselskapet som blir brukt av blant annet Facebook, Uber, Viaplay, Spotify, Elkjøp og Kolonial, har nylig publisert en studie basert på egne data som viser bruken av digitale lommebøker i netthandel og i butikk.
Økte med 400 prosent i butikk
Funnene viser at bruken av digitale lommebøker økte med 40 prosent på nett og hele 400 prosent i butikk i 2018. Dette skyldes i stor grad lanseringene av Apple Pay og Google Pay i flere markeder i 2017 og 2018. Den økende støtten for de kinesiske betalingsmetodene Alipay og WeChat Pay har også bidratt, ifølge rapporten.
I Norge har veksten vært en del lavere enn gjennomsnittet globalt, men likevel markant. I Norge står Apple Pay og Google Pay for 1,25 prosent av alle transaksjoner på nett og mobil, noe som er en kraftig vekst fra 0,5 prosent i juli i fjor. Gjennomsnittet globalt ligger på 1,75 prosent. I butikk står derimot Apple Pay og Google Pay for kun 0,1 prosent av alle transaksjoner. Blili mer komfortable
Blir mer komfortable
Kunder begynner å bli mer komfortable med å bruke digitale lommebøker som betalingsmiddel ved større kjøp. I butikk er det ingen vesentlig forskjell mellom digitale lommebøker og andre betalingsmetoder. Når det handles i app, hvor digitale lommebøker gjerne gjør handelen lettere, ligger den gjennomsnittlige transaksjonen høyere, med et gjennomsnitt på rundt 100 kroner.
Indeksen gir også et overblikk på tilstanden for mobilhandel, hvor transaksjoner på mobil nå er på høyde med transaksjoner gjort på PC i de fleste markeder.
Ved å se på de gjennomsnittlige summene som brukes på mobil, nettbrett eller PC internasjonalt, finner man at mobiltelefoner i hovedsak benyttes for mindre kjøp på rundt 60 €, sammenlignet med 120 € på nettbrett og 126 € på PC.
Kan styrke omnikanal-strategi
– Med mobilbetaling kan netthandel foregå overalt, også inne i tradisjonelle butikker. Dette kan gjøres både i digitale lommebøker, i nettleser eller i app. Forhandlere som ønsker å knytte sammen sine betalingskanaler, bør vurdere hvorvidt mobilbetaling kan styrke deres omnikanal-strategi, sier Tobias Lindh, sjef for Adyen i Norden og Baltikum.
(Pressemelding)