Stortalentet Stian (25) tar over oldefars stasjon
Stian Harm Antonsen har nettopp overtatt Circle K Stokke og er nå fjerde generasjonsledd som driver Vestfold-stasjonen. Den tidligere Sandefjord Fotball-keeperen brenner for å videreutvikle Stokke som lokalt handelssentrum.
– Målet mitt er å skape en destinasjon i Vestfold. Tidligere hadde vi stor handelslekkasje inn til Sandefjord og Tønsberg, men dette har snudd. Jeg ønsker å hjelpe Stokke på vei oppover og fremover, sier Antonsen.
Han stortrives på Circle K Stokke, og er raus med godordene om både kolleger og jobben.
– Vi har fått på plass et supert team med 6-7 medarbeidere som står på hele tiden. De har en variert jobb, har alltid et smil på lur og brenner for å gjøre det lille ekstra for at kundenes dag skal bli litt hyggeligere. Og med en slik holdning kan du nå langt i Circle K, fastholder han.
Solide resultater som ledervikar
Antonsen begynte å jobbe på det som før het Statoil Stokke rett etter at han var ferdig med videregående skolegang. Samtidig satset han som fotballspiller på elitenivå i Sandefjord Fotball. Da stasjonseier og onkel Roar så tilbød ham nestlederjobben, la Stian keeperhanskene på hylla.
I dag, fem år senere, er han franchisetaker og stasjonens øverste leder.
– Det har gått fort, innrømmer 25-åringen, som forteller at terrenget likevel er kjent og trygt.
For selv om Antonsen formelt tok over Circle K Stokke like før jul, har han allerede fungert som stedfortreder for sin onkel i over ett år. Han er stolt over omsetningsveksten på like under 10 prosent i fjor.
– All ære går til de som jobber på stasjonen. Jeg føler meg veldig privilegert som får lede en slik gjeng med flinke, positive folk. Nå satser vi på å fortsette den gode utviklingen inn i 2018, sier Antonsen.
– Uredd servicemann
Trude Kinn Arntsen, HR Business Partner i Circle K Norge, forteller at Stian Antonsen er et flott symbol for kjedens fremtid.
– Stian har lidenskap for servicefaget og elsker å jobbe med mennesker. Han har et sterkt ønske om å utrette noe i lokalmiljøet, og er ikke redd for å gå nye veier for å lykkes. Han er også en som utvikler og gir teamet sitt muligheter. I tillegg er han opptatt av at vi som selskap hele tiden må endre oss for å fortsette å være relevante i fremtiden, for eksempel når det kommer til elbilisme og mattilbud, sier hun.
Og legger til: – Vi gleder oss virkelig til å se hva han får til på stasjonen i årene som kommer.
Plukket ut til talentskole
Kinn Arntsen har fulgt Antonsen nøye siden han ble plukket ut til Circle Ks toårige talentprogram i 2014. Her fikk Stokke-gutten en grundig innføring i både teoretisk og praktisk stasjonsdrift, og han imponerte med sin entusiasme og lærevilje.
– Jeg kan ikke få fullrost talentprogrammet og lærerne godt nok. Jeg lærte veldig mye, og fikk utvidet kontaktnettverket mitt med mange dyktige kolleger i Circle K-systemet, sier Stian Harm Antonsen.
Den gamle garden henger med
Grunnlaget for dagens stasjon var det Stians oldefar Bjarne som la, da han i 1949 bygget traktorverksted med bensinpumpe i Storgata 2 i Stokke sentrum. Og selv om det er Stian Antonsen som er sjefen med stor S på Stokke i dag, er historien fremdeles i høyeste grad både levende og aktiv.
Vaktmester på Circle K Stokke er nemlig ingen ringere enn bestefar Knut (78). Han tok over Stokke Bilservice etter sin far i 1963, og drev både verksted og stasjon helt fram til 1999. Fremdeles kommer han på jobb presis klokken 07.00 hver ukedag.
– Det gir meg ekstra motivasjon å kunne bære familiearven videre på denne måten. Samtidig er det veldig gøy og givende å jobbe i et såpass innovativt, offensivt og globalt selskap som Circle K. I tillegg har vi et fantastisk forhandlernettverk i Vestfold der jeg har fått mye støtte og inspirasjon, sier han.
Antonsen er blant landets yngste stasjonsdrivere, men Circle K Stokke fortsetter like fullt å klekke ut nye lederemner. I fjor ble nemlig assisterende butikksjef Kristian Bertelsen (21), som i likhet med sjefen startet på stasjon like etter videregående, også plukket ut til Circle Ks prestisjetunge talentprogram.
(Pressenytt)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her