Åpner ny taxfree-butikk
Når den nye taxfree-butikken på ankomst ved Oslo Lufthavn åpner i starten av september, møter de reisende en romsligere og mer attraktiv butikk.
– Den nye taxfree-butikken er utformet på en måte som skal gjøre nordmenn stolte over ankomsten til eget land. Butikken vil by på en unik handleopplevelse, sier adm. dir. i Travel Retail Norway, Håkon Fjeld-Hansen.
Større plass til gode opplevelser
I april 2017 åpner nye Oslo Lufthavn for fullt, og fram til da vil de nye arealene på lufthavnen tas i bruk stegvis. I starten av september åpner dørene på ny taxfree-butikk på ankomst, med dobbelt så mye plass som i dagens butikk i ankomstområdet.
– Vi får en stor og romslig butikk med enda større utvalg og vi skal sørge for at ankommende passasjerer fra utland får en god opplevelse. Vi har bygget denne butikken i norsk tradisjon og har lyttet til tilbakemeldingene på den eksisterende butikken. Nå som vi får større plass kan vi gjøre endringer vi har hatt lyst til å gjøre lenge. Det vil være hyggelig å ankomme butikken vår, sier Fjeld Hansen.
Bidrar til godt flyplasstilbud i Norge
Konserndirektør kommunikasjon og marked i Avinor, Egil Thompson, gleder seg over åpningen og forventer at den nye taxfree-butikken vil bli populær for ankommende passasjerer.
– Den nye ankomstbutikken er en stor og ambisiøs satsing fra TRN og det nye tilbudet er en viktig del av den kommersielle utviklingen av nye Oslo Lufthavn. Samtidig har vi ved utforming av butikken vært bevisst på at ikke alle ønsker å handle. Brede gjennomgangsårer gjør det enkelt å passere utenom handlesonene, for de som ønsker det, sier han.
– Kommersielle inntekter bidrar til å styrke Oslo Lufthavns posisjon som en attraktiv internasjonal flyplass og bidrar med inntekter som kommer hele flyplassnettverket i Norge til gode. Vi vil legge til rette for at nordmenn handler i Norge fremfor i utlandet. Det er bra for alle som reiser med fly i hele landet, avslutter Thompson.
Stort utvalg får stor plass
– Større butikk gir også plass til større vareutvalg. Både flere kjente internasjonale merkevarer og lokale produkter vil finne sin pass i hyllene våre. Vi arbeider for fullt med å finne produkter og produsenter vi tror kundene våre vil sette pris på. Vi ser et særlig behov for større bredde av lokale og økologiske produkter, sier Fjeld-Hansen.
Butikken har blitt utformet i tråd med det arkitektoniske uttrykket på resten av lufthavnen, med en blanding av norsk og internasjonal arkitektur. I tillegg blir det et nytt kassasystem med 43 kasser mot dagens 28. Det blir også investert i nye digitale løsninger for en moderne handleopplevelse.
– Det blir et større og enda bedre tilbud hos oss, som vi håper de reisende vil sette pris på. Vi regner med at satsingen vil gi betydelig vekst i omsetningen både blant våre norske og utenlandske reisende, sier Fjeld-Hansen.
Ankomstbutikken vil åpne tidlig i september, mens den nye taxfree-butikken på avgang etter planen vil åpne 1. desember i år.