Norges første ubemannede skobutikk
Det norske skomerket Kastel har åpnet Norges første ubemannede skobutikk med selvbetjening på Briskeby i Oslo.
I samarbeid med Touchtech og moteplattformen Miinto kan Kastel tilby sine kunder en interaktiv løsning som gjør det mulig å handle helt uten butikkansatte til stede.
Idéen om en ubemannet selvbetjeningsbutikk oppsto dels på grunn av nødvendighet og dels på grunn av trender i bransjen. Målet var å tilby en friksjonsfri shoppingopplevelse der kunden er i fokus.
Andreas Malo Dyb, grunnlegger av Kastel, har følgende kommentar:
– Vi er en relativt liten aktør i et konkurranseutsatt marked og har vært nødt til å tenke nytt. Netthandelen vokser, og vi måtte finne et kompromiss mellom en digital shoppingopplevelse og fysisk butikk. Sluttresultatet ble bedre enn ventet.
Friksjonsfri shoppingopplevelse
Skobutikken på Briskeby i Oslo er utstyrt med én sko i alle modeller og størrelser, slik at du kan finne fram til de rette skoene. Et lås- og sikkerhetssystem med videokamera og fjernstyrt lås gjør at kunden kan låse opp fra innsiden og utsiden. I praksis innebærer det at kunden ikke lenger er avhengig av å handle i de normale åpningstidene.
Det faktiske salget skjer via Touchtech Vendo der kunden velger sko som sendes direkte hjem på døra fra en Kastel-forhandler. Løsningen er smart, sikker og sørger for at kunden slipper å bære med seg varene hjem. Helt i tråd med moderne krav om fleksibilitet og nye handlemønstre.
Teknikkentusiasten og kommunikasjonsrådgiveren Hans-Petter Nygård-Hansen testet løsningen før lanseringen, og kommenterer:
– Jeg elsker ideen om å kunne gå i en butikk uten å være redd for å bli forstyrret av brysomme selgere, der jeg bare går inn i butikken, og slipper å bære med meg varene ut, men i stedet får dem levert på døra. Jeg tror forbrukerne er klar for en slik løsning. Du får en frustrasjons- og friksjonsfri shoppingopplevelse. Men det krever kort leveransetid.
Andreas Malo Dyb sier at firmaet har stort fokus på leveransetid. I dag er det fra to til tre dager, men har som mål å kutte ned til en leveransedag og ekspresslevering innen en time.
Ny butikløsning i bilfritt sentrum
Et bilfritt sentrum innebærer at du må bære dine poser selv, noe som kan oppfattes som besværlig. Det har blitt vanskeligere for folk å bruke bil i Oslo sentrum, og mange reiser derfor til kjøpesentrene utenfor byen. Kastels innovative løsning med Touchtech Vendo og Miinto gjør det enklere å få en enkel og bekvem shoppingopplevelse, samtidig som det kan bidra til å bekjempe butikkdøden i sentrum.
Andreas Malo Dyb, sier videre:
– Vi tror att kunder kommer til å sette pris på å shoppe i fred og ro, ikke minst at de slipper å ta med varene hjem. Veldig behagelig når Oslo sentrum er bilfritt.
Fordi butikken ikke trenger et lager eller store lokaler lykkes Malo Dyb med å være kostnadseffektiv uten at det går ut over servicen. Dessuten støtter modellen detaljhandelen i distriktet gjennom salg via Miinto
– Den løsningen vi har valgt støtter våre forhandlere og gjør det lettere for kundene. Vi deler lager med alle våre forhandlere, og dermed har kunden større muligheter til å finne ønsket modell og størrelse. Dessuten slipper vi store salgslokaler og høy leie, som rammer mange aktører i sentrum. Dette er en vinn-vinn-situasjon.
Færre returer
For å få løsningen til å fungere i praksis har Kastel inngått et samarbeid med moteplattformen Miinto og Touchtech.
– Vi synes dette er et superspennende prosjekt som peker på en positiv trend som vi kommer til å fortsette å jobbe med. Fordelen med å være digital i en fysisk butikk er at kunden får prøve skoen på før han går online og kjøper produktet. En av bransjens største utfordringer er returer. Denne løsningen kommer til å redusere antall returer. Dessuten får kunden det produktet han eller hun ønsker, ettersom vi samler inn og leverer fra alle forhandlere som selger Kastel og er tilknyttet vår plattform, sier Jake Petersen, adm. direktør i Miinto.
Selvbetjeningskasen med stor touchskjerm leveres av Retail Tech-selskapet Touchtech.
Henrik Fasth, Growth Manager i Touchtech, kommenterer:
– Vi synes det er helt riktig at Kastel tar i bruk ny teknologi for å utfordre dagens modeller. Takket være aktører som tør å utfordre og endre sin forretningsstrategi kommer vi til å oppleve innovasjon i en bransje som fortsatt preges av tradisjonell tenkning.
Se hvordan butikken fungerer her.