Gulskogen med i Too Good To Go
Gulskogen kjøpesenter anmoder i en nyhetsmelding kundene om å bli med i kampen mot matsvinn: Bli en matredder du også! La Baguette, Jordbærpikene og Espresso House I senteret er nå å finne i ‘Too Good To Go’-appen.
I meldingen heter det videre: Gulskogen ønsker ikke at god mat som er til overs hos senterets spisesteder på slutten av dagen skal ende opp i avfallet. Derfor har de nå, som det tredje kjøpesenteret i landet, inngått et samarbeid med Too Good To Go. Gjennom den populære appen sørger spisestedene på senteret for at overskuddsmat havner i folks mager istedenfor å ende opp som matsvinn – et viktig miljøtiltak.
4067 måltider allerede reddet
Med hjelp fra matreddere som er innom eller bor i nærheten av senteret ønsker Gulskogen at dagsfersk mat og dagligvarer med kort holdbarhet unngår å havne i avfallet. Flere av butikkene har vært med en stund og over 4067 måltider har allerede blitt reddet fra avfallsrommene på senteret.
Gjennom appen reddes det på landsbasis rundt 5000 måltider fra søpla hver dag. Siden lansering i januar 2016 har over 2,2 millioner måltider blitt reddet. Over 850.000 nordmenn har lastet ned og laget seg en bruker i appen, og rundt 1700 butikker og serveringssteder over hele landet er med så langt.
Vil bevisstgjøre bransjen og kundene
Til Drammen Live 24 uttaler senterleder Elisabeth Lohk: – Gulskogen har stort fokus på bærekraft og tar derfor miljø og samfunnsansvar på alvor. Hvis vi kan være med på å redusere matsvinn gjennom våre spisesteder, så er det positivt for alle parter. Vi vet det kastes mye mat ikke bare hos restaurantene, men også gjør vi det privat. Klarer vi å bevisstgjøre bransjen, ansatte og ikke minst kundene våre er dette en vinn/vinn-mulighet.
Gulskogen 3. senter ut
Fra før samarbeider Too Good To Go med Oslo City og Metro Senter i Lørenskog. Gulskogen senter blir tredje kjøpesenter ut. Alle sentrene eies av Steen & Strøm.
Too Good To Go
er en god, brukervennlig og gratis app som bidrar til å redusere matsvinn. De kobler forbrukere opp mot spisesteder og butikker som har overskuddsmat som ellers ville blitt kastet. Too Good To Go er også en holdningskampanje. Matsvinn er et stort miljøproblem. De jobber med å spre budskapet og gjøre både forbrukere og bransjen mer bevisste på hvordan vi utnytter ressursene på best mulig måte.