I dagens retailmarked må kjeder ha IT-løsninger som støtter unified commerce. Ill.: EG

IT-løsningene må tilrettelegges for en sømløs handleopplevelse

Kundenes forventninger til gode handleopplevelser blir stadig høyere, og detaljhandelskjedene bør investere mer i IT-løsninger som støtter unified commerce.

Publisert

Lindbak Retail Systems ble i juni kjøpt opp av EG, noe som var EGs nest største oppkjøp i historien. Med kjøpet fikk EG en solid markedsposisjon i retailsegmentet.

Erik Tomren, adm. dir. for Lindbak Retail Systems, er ansatt som direktør for divisjonen EG Retail som består av oppkjøpte Lindbak Retail Systems og EGs tidligere forretningsenhet Fackta POS. De to øvrige divisjonene i det danske konsernet EG er EG Private og EG Public.

EG ble selv tidligere i år delt i to og solgt til nye eiere. Servicevirksomheten ble solgt til DXC Technology, mens den gjenværende programvarevirksomheten ble solgt til Fransisco Partners. EG Retail er nå en del av et stort nordisk IT-konsern, noe som vil påvirke satsingen positivt i et krevende retailmarked som må omstille seg den markedsmessige utviklingen med hjelp av mer moderne IT-løsninger.

Vekst

EG Retails ambisjon er å levere forretningskritiske, kostnadseffektive standardløsninger for ambisiøse nordiske kjeder innenfor dagligvare, convenience og faghandel.

Så langt har de 40 store kjeder som kunder med til sammen mer 7.000 butikker over hele Nord Europa.

Størst kundemasse har de i Norge og Sverige, men også noen store kjeder i Danmark. Blant kundene er Sveriges 5. største kjede Bergendahls med kjeder som City Gross og EKO i tillegg til kjente navn som MQ, Intersport og Hemtex. I Norge har EG Retail kjeder som Vinmonopolet, Varner, XXL, Coop og Gresvig på kundelisten.

EG Retail har 130 ansatte i Norge og Sverige fordelt på flere kontorer, i tillegg til en egen utviklingsavdeling i Warszawa.

Erik Tomren forteller at de er i god vekst og at de har flere spennende avtaler som de skal signeres fremover, selv om retailmarkedet er mer utfordrende enn tidligere.

Omsetningen ligger på 230 millioner, og systemene til EG Retail håndterer årlig 150 milliarder kroner i omsetning i Norge og Sverige, noe som tilsvarer ca. 15 prosent av total retailomsetning i de to landene.

Komplett plattform

Erik Tomren er direktør for divisjonen EG Retail.

Opprinnelig var Lindbak Retail Systems kjent for POS og butikkdata, men løsningsporteføljen er blitt bredere de siste årene i tråd med behov i markedet. Store investeringer er gjort for å tilby retailere hele spekteret av funksjonalitet som støtter oppunder unified commerce. EG Retail vil videreføre denne satsingen og skal utvikle seg som en solid og framoverlent samarbeidspartner for de store nordiske kjedene.

– Vi har verktøyene som hjelper kjedene i et krevende retailmarked. Vi tilbyr hele plattformen som er med å sikre sømløse kundeopplevelser basert på kundenes preferanser, sier Tomren.

Tomren påpeker at skillet mellom tradisjonell retail med fysiske butikker og netthandel viskes ut:

– Kundene forventer tilstedeværelse i alle kanaler, sømløst. Kundeopplevelse er noe alle retailere må jobbe med. Opplevelsen skal være sømløs og løsningen må sikre en enhetlig kundeopplevelse i alle kanaler under kjøpsprosessen, uavhengig om det skjer i butikk, på nett eller via mobiltelefon.

Kundene kan selv velge hvilke løsninger og moduler de ønsker å ha. Det er åpning for integrasjon mot tredjepartsleverandører, og det varierer hvor mange moduler fra EG de ulike kundene har basert på deres arkitektur og strategi.

– Men vi ser en tydelig tendens på ar flere kunder ønsker å ha mer fra samme leverandør. Det er også sterkt fokus på våre skybaserte løsninger, som skalerer med behov og reduserer leveransetid for ny funksjonalitet, sier Tomren.

Kundene forventer tilstedeværelse i alle kanaler, sømløst.

Logistikk viktig for helheten

Erik Tomren understreker at logistikk må være en integrert del av kjøpsopplevelsen. Kundene forventer i dag at også "the last mile" er en del av kjøpet. – Kjedene må ha full kontroll på logistikken og tenke helhet. De må investere i teknologi og endre måten å jobbe på. Det er en stor transformasjon som skjer, understreker han.

I EGs system optimaliseres lagerstyringen ved hjelp av algoritmer som optimaliserer og sikrer tilgjengelighet for sluttkunden. Der er mulig å øke tilgjengeligheten av varer slik at butikken ikke er utsolgt og sikrer gjennomføring av salget der kunden er. Selv om varen ikke befinner seg i butikken eller på nettet, kan kunden få den tilsendt, enten til butikken eller rett hjem.

Lojalitet

Lindbak Retail har de senere årene satset tungt på lojalitet, noe som skal videreføres i EG.

– Vi har vokst mye på kundeklubb. De aller fleste kjedene har fått kundeklubb, men den må også videreutvikles. Kjedene må jobbe mer med å styrke relasjonen til den enkelte kunde og gi merverdi basert på kundens preferanser, understreker Tomren.

Han mener at kjedene må redusere fokus på kampanje- og transaksjonsorienteringen fremover. Gjennom segmentering kan kjeden gi personaliserte budskap og tilbud som skaper verdi for den enkelte kunde. Det handler om at kjedene må redusere massekommunikasjon og migrere stegvis via segmenter til mer 1:1-kommunikasjon.

Selvbetjening og mobile løsninger

Etterspørselen etter selvbetjeningsløsninger øker stadig. EG Retail har levert selvbetjeningsløsninger til flere store dagligvarekjeder, men nå kommer også faghandel med kjeder som XXL og ÖoB. Kunder har typisk prøvd selvbetjening i dagligvare, og tar med seg de positive erfaringene når de går til en butikk innenfor faghandelen. Det er en kostnadseffektiv løsning for kjedene, samtidig som at kundene i stadig større grad forventer muligheten til å benytte selvbetjeningsløsninger.

Det er også nå et tydelig gjennombrudd for mobile enheter for logistikk og salg i butikk, eks. hos Coop Bygg er slike blitt populære. – Kunden laster opp byggevarene sine på bilen ute i trelastavdelingen og slipper å måtte gå inn for å betale, sier Tomren.

Det jobbes mye med forbedringer av mobile løsninger i butikk for å sikre enda bedre handleopplevelser, og de tror det vil være enkelte bransjer hvor dette vil være et godt supplement til dagens mer stasjonære løsninger.

Powered by Labrador CMS