Valentinlyst senter er vekstvinneren i Trondheim

Valentinlyst ble vekstvinner i Trondheim – senterlederen forteller hvorfor

Valentinlyst senter er vekstvinneren i 2020 i trønderhovedstaden, fulgt av Byåsen senter med Tiller Torg som en god nummer tre. Det betyr at alle tre vekstvinnere er nærsentre.

Av Odd Henrik Vanebo

Viktige vekstfaktorer

Senterleder Turid Botnan lister opp faktorer som påvirket omsetningsøkningen:

• Covid -19 i mars bidro til mer lokal handel, selv om Valentinlyst startet omsetningsøkningen allerede i januar.

• Flere velger å bruke bil framfor kollektivtilbud og godt med p-plasser, gratis parkering inntil tre timer

• Bredt tjenestetilbud

• Trygg handel: – Vi har tre innganger på senteret. Noe som bidrar til at handelen kan spre seg over flere innganger og det føles trygt å handle. Handelen kan gjøres kjapt unna.

• To store dagligvarekjeder, Coop Mega og Kiwi, som utfyller hverandre på vareutvalg og pris

• Et av landets største Vinmonopol.

Trondheim Torg midt i sentrum hadde den største nedgangen, så byen har hatt samme utvikling som de andre storbyene i Norge.

Valentinlyst senter tok den øverste pallplassen på omsetningsvekst. Omsetningen endte på 588 millioner, en økning på 23,3 prosent.

Byåsen senter på sølvplass hadde en økning på 17,9 prosent til 251 millioner i fjor.

Tiller Torget økte med 16 prosent til 804 millioner.

‘Et godt etablert nærsenter’

Turid Botnan, senterleder hos vekstvinneren, gir sin forklaring på den sterke økningen – hele 23,3 prosent – fra 2019 til 2020:

– Valentinlyst Senter er et godt etablert nærsenter i hjertet av bydelen Strindheim. Senteret hadde sin spede begynnelse i 1975 og har senere utviklet seg til å bli et senter med et bredt tilbud til nærmiljøet – i alt 27 virksomheter.

Senterleder Turid Botnan

– Her kan den lokale kunden ha sin lege, tannlege, naprapat, optiker, audiograf, frisør og velværesalong, og trene på to ulike treningssenter, alt etter behov. Her er apotek, bokhandel, el-sykkelforhandler, mobilreparatør, dyrebutikk og smådyrveterinær, kosmetikk, tekstil, hus&hjem, bakeri, pizza/grill, bank og eiendomsmegler, vinmonopol og to store dagligvarekjeder som utfyller hverandre.

– De store dagligvarekjedene og Vinmonopolet er selvfølgelig de store dragerne, men det er veldig positivt at så å si alle aktører som rapporterer omsetning, har gått i pluss i 2020.

Unntakene er de som ble tvangsstengt eller selv valgte å stenge i vår og servering som har måttet begrense virksomheten betraktelig. Vår beste markedsføring er våre ansatte med god fagkompetanse og kundeservice.

Covid-19 har bidratt til at vi må tenke nytt på markedssiden. Vi presenterer oss via Sentermagasin med to utgaver i 2020 og har etablert kundeklubb.

– Dette er ikke noe revolusjonerende, men det er nytt hos oss og blitt veldig godt mottatt. Vi ønsker å være et nærsenter med god tilgjengelighet, mangfold og kundeomtanke. Vi er opptatt av å spille på lag med lag og organisasjoner i nærmiljøet og skape et miljø i senteret, f.eks. strikkecafé, sier Turid Botnan.

Ingen senterinnganger i Trondheim hadde større økning av antall gjester inn enn de tre på Valentinlyst.

Sentrumssentre tapte

Kjøpesentre med nedgang i Trondheim lå alle tre i sentrum: Trondheim Torg gikk mest ned, fra 1.052 millioner til 917 millioner – en nedgang på 19,9 prosent.

Byhaven gikk ned med 4,5 prosent, mens Solsiden hadde en nedgang på 1,1 prosent.

For de store sentrene var det litt blandet drops: City Lade økte med 8,2 prosent til 2.180 millioner. City Syd hadde en marginal økning på 0,2 prosent til 1.836 millioner. Sirkus Shopping økte med 1,9 prosent til 920 millioner.

Powered by Labrador CMS