Bokhandlere, sammen med dagligvare, bidro mest til oppgangen i det sesongjusterte volumet for mars. (Ill. foto: Odd Henrik Vanebo)

Oppgang i detaljhandelen

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk opp med 0,6 prosent fra februar til mars 2019, viser sesongjusterte tall. Dette skjer etter en nedgang på 1,2 prosent fra januar til februar.

Publisert

Den langsiktige trenden i detaljomsetningsindeksen har hatt en vekst på 3,4 prosent mellom vendepunktet i mai 2016 og toppunktet rundt sommeren 2018. Etter sommeren 2018 har trenden hatt en svakt nedadgående utvikling, men viser nå tegn til å flate ut.

Dagligvareforretninger og bokhandlere bidro mest til oppgangen i det sesongjusterte volumet for mars. Bensinstasjoner hadde en nedgang i omsetningsvolumet i samme periode, og bidro til å dempe den samlede veksten.

Virkedagskorrigerte tall for omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene i perioden januar– mars 2019 viser ingen endring sammenlignet med samme periode ett år tidligere.

Bred oppgang i varekonsumet

Varekonsumindeksen bygger hovedsakelig på detaljomsetningsindeksen. Husholdningenes varekonsum økte med 1,9 prosent fra februar til mars 2019, viser sesongjusterte tall. Bilkjøpene økte 5,6 prosent og bidro til mer enn halvparten av oppgangen.

Den sterke veksten i bilkjøpene har blant annet sammenheng med rekordstore leveranser av Tesla Model 3 i mars. Samlet trakk kjøp av biler og drivstoff opp varekonsumet 1 prosentpoeng, viser tall fra statistikken Varekonsumindeksen.

Konsumet av andre varer steg 1,6 prosent, og trakk opp varekonsumet om lag 0,7 prosentpoeng. Særlig sportsutstyr og hobbyartikler bidro til oppgangen. Konsumet av elektrisitet og brensel steg 3,2 prosent etter en nedgang på 5,3 prosent måneden før. Konsumet av mat og drikkevarer var omtrent uendret.

Tallene viser at varekonsumet i første kvartal 2019 var 0,8 prosent høyere enn i fjerde kvartal 2018.

Det må understrekes at det er en viss usikkerhet knyttet til utviklingen i varekonsumet, understreker SSB. Dette skyldes at informasjon om netthandel fra utlandet foreløpig er mangelfull. De første anslagene på utviklingen i varekonsumet baserer seg derfor på utviklingen i innenlandsk detaljomsetning. Dersom netthandelen fra utlandet øker mer enn handelen i Norge, vil konsumveksten være noe undervurdert. Tall for netthandel fra utlandet for 2018 er innarbeidet i varekonsumindeksen og medfører en mindre revisjon av tidligere månedstall.

I mars 2019 bestod varekonsumet av 33 prosent mat- og drikkevarer, 11 prosent elektrisitet og brensel, 21 prosent kjøp og drift av biler og 35 prosent andre varer.

(Kilde: SSB)

Powered by Labrador CMS