Vipps har på rekordtid blitt en hit blant Elkjøps kunder. Adm. dir. Jaan Ivar Semlitsch er overrasket over hvor hurtig man har tatt i bruk den nye løsningen.

Rekordrask nettsuksess

Bare få uker etter at Elkjøp åpnet for Vipps-betaling på nett bruker 30 prosent denne løsningen.

Publisert

– Aldri sett maken til rask endring i forbruksmønstre, sier Elkjøp-sjefen.


Betalingsløsningen var på plass på elkjop.no fredag den 7. oktober, sammen med en forenklet og forbedret versjon av nettsidens kassefunksjon. Det ga umiddelbare resultater.

– Våre kunder på nett tok virkelig i bruk Vipps fra sekund én og vi kan faktisk ikke huske å ha sett raskere endring i forbruksmønstre hos oss noen gang tidligere. Samtidig er det jo lett å forstå hvorfor Vipps slår an på Elkjop.no. Man kommer seg gjennom handelen med betydelig færre klikk og dermed får man jobben gjort langt raskere enn før, sier administrerende direktør i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch.

Nærmere 30 prosent av de som handler på nett hos Elkjøp betaler nå ved hjelp av Vipps, mens 40 prosent av de som handler elektrovarer via mobil gjør det samme.

Flere handler for mer

– Målet har hele tiden vært å lage en løsning for nettbetaling som er like enkel som Vipps vennebetaling. De positive tilbakemeldingene fra brukerne og det store antallet som allerede nå foretrekker å bruke Vipps hos Elkjøp tyder på at vi har lykkes. Vi føler oss trygge på at når du har prøvd å bruke Vipps til netthandel, så vil du aldri gå tilbake til den gamle måten med manuell utfylling av person- og kortinformasjon, sier Vipps-sjef hos DNB, Rune Garborg.

De ferske Vipps-tallene fra Elkjop.no viser også at verdien på gjennomsnittshandlekurven har økt med 12,5 prosent siden den nye betalingsløsningen ble tatt i bruk.

Samtidig er konverteringsraten, altså prosentandelen av handler som faktisk blir gjennomført, også opp.

Mange sliter med nettbetaling

Tidligere undersøkelser har vist at rundt 30 prosent av nordmenn som handler på nett får ikke fullført handelen sine av ulike grunner.*)

Med Vipps på plass håper Elkjøp at de som syns nettbetaling er vrient, nå har fått det enklere.

– En del nordmenn har utfordringer med å betale på nett, og det har vi nå tatt tak i sammen med DNB. Mengden informasjon man vanligvis må taste inn for å betale på nett kan virke stor, og her gjør Vipps-løsningen det enklere, raskere og dermed mer kundevennlig å handle. I tillegg blir det lettere å samle kvitteringer og ulike garantier. Med Vipps trenger du bare å taste inn telefonnummeret ditt, og tjenesten er selvsagt helt gratis, sier Semlitsch.


*) Tall hentet fra DIBS' Norsk eHandelsrapport fra Q3 2015

(Pressemelding)

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 33,1 milliarder i regnskapsåret 2015/16. Driftsresultatet var NOK 1.019 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Powered by Labrador CMS