Enda enklere å fakturere privatpersoner
Vipps Regninger er nå blitt en del av standardløsningen for levering av fakturaer til privatpersoner for kunder av Visma. Kunder av Visma har lenge kunnet sende fakturaer til privatpersoner både som eFaktura og til Vipps-appen. Nå er løsningen mot Vipps ytterligere forbedret.
Det skriver Visma i en pressemelding: – Kundene våre har hatt muligheten til å fakturere i Vipps en stund allerede. Men det er tungvint både for våre kunder – og mottakeren i den andre enden – å måtte velge enten eller. De fleste foretrekker jo valgfriheten. Vi er nå glade for å ha gjort det enda enklere å sende fakturaen til både Vipps og nettbank, sier Erlend Sogn, adm. direktør i Visma Software AS.
Visma har lenge jobbet med å automatisere og forenkle måten fakturaer til privatpersoner blir sendt. Siste steget i å fullautomatisere utsending av fakturaer, er den forbedrede løsningen mellom Visma og Vipps, som sikrer at fakturaen blir sendt dit hvor mottakeren ønsker å få den. 9 av 10 privatpersoner vil ha elektronisk faktura.
Ønsker elektronisk faktura
Tall fra Respons viser at 9 av 10 norske privatpersoner ønsker å få regningen tilsendt som elektronisk faktura, og ikke på e-post eller som papirfaktura. Elektronisk faktura bidrar dessuten til færre unødvendige gebyrer, ettersom det meste av purringer og inkassokrav skyldes forglemmelser eller at en faktura ikke kommer fram.
– Er det egentlig noen som liker å bruke masse tid på å betale regninger? Vi vet alle at det er mye styr å legge inn KID- og kontonumre. Sender du som bedrift regningen elektronisk til kundene dine, gjør du det befriende enkelt for dem å betale regninger, sier Sogn.
Ny løsning mer effektiv
Den nye løsningen gjør det mulig å sende fakturaer med vedlegg også til Vipps, og alle innbetalinger kommer nå på samme måte inn i økonomisystemet, uavhengig av hvor regningen betales fra. For å sende elektroniske fakturaer til privatpersoner trenger ikke utstederen avtale verken med sin bank eller Vipps. Den eneste avtalen utsteder trenger, er en avtale med Visma.
Kunder av Vismas økonomisystemer er en av de største fakturautstederne i Norge. Til sammen sender Vismas kunder ut om lag 40 millioner fakturaer til privatpersoner per år. Løsningen vil berøre mange.
– Siden vi leverer fakturaer til så mange privatpersoner hvert år, er det viktig for oss å ta hensyn til konsumentens behov. Løsningen for å levere eFaktura til blant annet nettbanker har også blitt betydelig forbedret den siste tiden. Stort sett alle banker i Norge har nå implementert støtte for “Ja takk til alle”. Det innebærer at privatpersoner kan motta eFaktura automatisk fra alle som tilbyr dette, og slippe å inngå eFaktura-avtale med hver enkelt utsteder, forklarer Sogn.
Elektronisk faktura gir færrest purringer
Hvert år sendes det ut 165 millioner fakturaer på papir og e-post til privatpersoner. Ønsker du å få regningen betalt i tide, er det imidlertid elektronisk faktura du bør satse på. Tall blant annet fra Visma viser at om du sender en faktura på e-post, er det 34 prosent som ikke blir betalt innen forfallsdato. Tallet for papirfakturaer er 28 prosent. Sender du derimot fakturaen elektronisk, blir 90 prosent av fakturaene betalt i tide. For oppstartbedriftene vil betalingstidspunktet være spesielt viktig; 70 prosent av oppstartbedrifter går konkurs i løpet av de fem første leveårene, og 79 prosent av norske bedrifter sliter med likviditeten.
– Når vi har tall som tydelig bekrefter at elektronisk fakturering er positivt for likviditeten i bedriften, er det jo et mysterium at noen fortsetter å fakturere på gamlemåten, avslutter Sogn.
(Pressemelding)