Lanserer verdens første 'mobilapponnement'
Gjennom fem år har Vipps forenklet betaling, men skal nå for første gang forsøke å forenkle et helt nytt område. Vippsere får muligheten til å prøve verdens første 'mobilapponnement': Et mobilabonnement som er tilgjengelig i Vipps.
− Gjennom brukertesting og innsiktsarbeid ser vi at veldig mange oppfatter mobilabonnementet sitt som vanskelig og uoversiktlig. Derfor tenkte vi at her var det en god anledning til å bruke forenklingserfaringen vår på nye områder og løse en ny floke med Vipps mobil og vårt mobilapponnement! Vi gleder oss til å få tilbakemeldinger fra brukerne for å teste og lære videre, sier Elisabeth Haug, sjef i Vipps mobil.
Vipps mobilapponnement rulles nå gradvis ut til alle brukerne over 15 år i appen. Det er der man både bestiller og administrerer apponnementet sitt. Det er bare ett apponnement, men med to ulike moduser, som gjør at man får datamengde tilpasset sitt behov.
– Vipps er jo allerede en app de fleste har, så da får man samlet mer på ett sted uten å måtte laste ned unødvendige apper, sier Elisabeth Haug.
200 000 gigabytes «forsvinner» hver dag
Gjennom innsiktsarbeid ble det fort klart at en stor floke Vipps ønsket å løse var data rollover og ubrukte gigabytes. Hele 200 000 gigabytes forsvinner hver dag i løse lufta og går tilbake til mobiloperatørene, fordi brukerne ikke får brukt de opp. Veldig mange skjønner heller ikke hvordan data rollover fungerer, og tror at man i sitt abonnement får de med seg for alltid. Derfor har Vipps bestemt å ta en mer rettferdig tilnærming til gigabytes du har betalt for med evig rollover.
− Vi har ingen utløpsdato på gigabytes. Det du ikke bruker en måned tar du med deg videre så lenge du har mobilapponnementet, og du kan bruke de når du vil i Norge. Enklere, mer oversiktlig og ikke minst mer rettferdig, sier Haug.
I tillegg har Vipps tatt vekk unødvendig knot som gjør et mobilabonnement uoversiktlig. All betaling skjer i Vipps, i tillegg til at du administrer abonnementet ditt der.
– Vi har ingen bindingstid, og alt er forhåndsbetalt. Derfor mottar du ingen innviklede regninger og må ikke ta stilling til lumske datapakker. Det er kun ett abonnement, med to forskjellige moduser, som du selv kan skru opp og ned. Vi gleder oss å gi folk et nytt og enklere mobilliv, sier Elisabeth Haug. (Pressemelding)