Fra fjorårets konferanse hvor John Tørres Thuv fra Ark Bokhandel mottar prisen som Årets retailleder fra Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen.

Snart klare for årets Handelskonferanse

Hvordan kan vi møte kundene i en stadig mer sammenkoblet verden? ”Connect” er årets tema på Handelskonferansen, den viktigste møteplassen for handelsbransjen gjennom året.

Publisert

28. september samles Norges retail-ledere, leverandører, investorer og andre som jobber tett med norsk handel i Oslo for å finne svarene på fremtidens store spørsmål – hvordan bli en vinner i den digitale tidsalder? Teknologi vil raskt forandre den tradisjonelle måten å drive butikk på. Det byr på utfordringer, men også store muligheter.

– Nye digitale verktøy og tjenester har en grunnleggende innvirkning på måten vi tilegner oss kunnskap, kommuniserer og forholder oss til våre omgivelser, sier Johanne Kjuus fagsjef handel i Virke, som har ansvar for å utvikle programmet til konferansen.

Ikke minst går forbrukernes kjøpsreise nye veier, og for norsk handel betyr det at vi må møte kunden på en helt annen måte - både digitalt og fysisk.

– Det er stadig flere av de norske retailvirksomhetene som begynner å ta dette innover seg, men for mange er det fortsatt et stykke å gå, sier Kjuus.

Handelen utsettes for digital disrupsjon

Deltakerne får blant høre James McQuivey fortelle om hvordan bedrifter kan og bør holde tritt med dagens forbruker – som omfavner ny teknologi raskere enn noensinne. McQuivey er en av USAs fremste eksperter innen digital disrupsjon, og kommenterer jevnlig i The New York Times og Wall Street Journal. Har også bidratt med faste spalter for nettsteder som Harvard Business Review.

– Disrupsjon treffer nå bransje for bransje, og ny teknologi og digitale forretningsmodeller vil påvirke stadig flere tradisjonelle retailaktører. Norske retailvirksomheter må raskt tilpasse seg en ny verden, og forstå kundenes vaner, ønsker og behov, fortsetter Kjuus.

Norgespremieere med "Beacons"

Som første aktør i norsk konferanse-sammenheng vil det bli benyttet Beacons-teknologi aktivt under hele arrangementet. Dette gjør at deltakerne kan motta skreddersydd informasjon som er tilpasset deres interesser.

– Beacons optimaliserer konferanseopplevelsen for deltakerne, ikke ulikt hvordan vi tenker oss at kundenes opplevelser bør optimaliseres i fremtidens butikk. Skal dagens fysiske butikker vokse videre – eller overleve – så må de tilpasse seg den nye digitale hverdagen hvor kundene deres alltid er pålogget.

Kjuus mener beacons kan spille en sentral rolle i den teknologiske utviklingen.

– Beacons gjør ikke mye i utgangspunktet, men som et bindeledd mellom butikker og smarttelefoner skaper de nytt liv for både butikker og produkter. Vi synes derfor Handelskonferansen er en fin anledning for deltakerne til å bli kjent med hvordan denne teknologien fungerer og hvordan det kan gagne din bedrift, fortsetter hun.

Påmelding til siste slutt

– Vi har opplevd en utrolig stor interesse for årets konferanse, og i tillegg til et fullspekket program gleder oss til å presentere vårt attraktive standområde, som i år også er oppgradert. Selv om påmeldingen er godt i gang, har vi fortsatt plass til flere – så her er det bare å melde seg på, avslutter Kjuus.

Powered by Labrador CMS