Forventet prisøkning på mat og alkoholfri drikke
Tall fra SSB viser at matvareprisene steg med 4,2 prosent fra juni til juli. Likevel viser tallene for de siste 12 månedene at prisene på mat og drikke har økt mindre enn prisene på varer og tjenester generelt. Fra juli 2018 til juli 2019 økte konsumprisindeksen med 1,9 prosent, mens prisene på mat og alkoholfri drikke økte med 1,8 prosent.
− Matvareprisene gikk ned i mars, april og mai i år. Likevel var prisøkningen på linje med normale variasjoner fra mai til juni. Det er derfor som forventet at matvareprisene går noe mer opp enn vanlig fra juni til juli, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene på mat og drikke går normalt noe ned i tilbudsperioder som påske, jul og skolestart, mens de justerer seg tilbake i andre perioder av året. Samtidig slår prisøkninger fa leverandørene inn 1. februar og 1. juli hvert år. Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer følger med andre ord et ganske fast mønster.
− Å se isolert på prisendringene fra måned til måned viser ikke hele bildet, på grunn av svingningene vi ser gjennom året. Tallene for de siste 12 månedene viser at prisutviklingen på matvarer er svakere enn prisene på varer og tjenester generelt.
− Dagligvarebransjen er en bransje preget av lave marginer. Sammenlignet med andre bransjer er marginene i dagligvarebransjen moderate. Det sterke prisfokuset, ikke minst som følge av ulike pristester, gjør at kjedene har et stort fokus på lave priser, avslutter Størksen.