Oljekrise til tross: nordmenn bruker penger

Veksten i norsk detaljhandel holder seg på normale nivåer. Framover regner Virke med at det vil bli høyest vekst innen kosmetikk, sport og apotek.

Publisert

Virke avhold i går sitt kvartalsvise konjunkturseminar. Sjeføkonom Lars Haartveit la fram sin analyse av norsk økonomi og oppdaterte prognosene for vekst i detaljhandelen framover, splittet pr bransje.

Her er Virkes prognose for inneværende år, målt mot fjorårets vekst:

BransjeVekst 2015Vekst 2016E
Hele detaljhandelen4,43,5
Sport6,56,0
Klær2,02,0
Kosmetikk4,45,0
Sko0,62,0
Møbler5,33,0
Elektro3,73,0
Bredt vareutvalg9,04,0
Byggevarehus7,34,0
Dagligvare3,23,0

Svakere krone har gjort import dyrere for kjedene, noe som har spist av marginene.

For det tar tid å sette opp prisene ut mot forbrukerne. Butikkene hever utsalgsprisene med et tidsetterslep. Veksttoppen er trolig passert, tror Lars Haartveit. Men han mener at noen bransjer fortsatt har potensial til å ta ut litt høyere priser framover.

Bruker fortsatt penger

Hva gjør forbrukerne? De leser hva media skriver, men tror fortsatt det skal gå relativt bra med egen økonomi. Forbrukertillitsindeksen (CCI) har de siste månedene bedret seg litt fra svake nivåer.

Grubler: Lars Haartveit bruker mye tid på å spå veksten for hver bransje i norsk detaljhandel. Foto: Nils Vanebo

Butikkomsetningen vokser, og sjeføkonom Haartveit har problemer med å se svak forbrukertillit i de tallene.

Hvorfor har det da tross alt gått såpass bra? Haartveit mener at forklaringen ligger i spareraten som har falt fra 9,5 til 8. Vi sparer litt mindre av vår inntekt og bruker differansen på forbruk og reiser.

Selv om det var en rolig start på inneværende år, er vekstraten tilbake på normale nivåer.

Regionale forskjeller

Men det er regionale forskjeller. Rogaland har merket det mest, oljeeksponert som fylket er. I fjor ble veksten så vidt over 1%, mens den var på over 5% i Oslo og Akershus. I starten av inneværende år har Rogaland endog opplevd tilbakegang, om enn marginal.

Oppland fikk noe lavere vekst i fjor enn forventet, noe som trolig skyldes noe så enkelt som IKEAs etablering i Ringsaker. Folk fra Gjøvik og Lillehammer tok i større grad enn før den nokså korte turen over Mjøsbrua og fylkesgrensa til Hedmark for å handle.

Fortsatt bra vekst

Byggevarebransjen har holdt seg bra. Noe som kan virke merkelig siden oppussing og nybygging er konjunkturfølsomt.

– Vi overlater mer til snekkeren og maleren og gjør mindre selv. Proffmarkedet går meget bra. Proffandelen øker gradvis, forklarer Haartveit.

Bredt vareutvalg har lenge gått bra. I fjor var veksten på hele 9%. Haartveit tror veksten blir litt lavere i år: 4%.

Lavest vekst tror Virke at det blir i sko og tekstil med 2% vekst. Høyest vekst forventer Haartveit i sport (6%) og kosmetikk (5%).

Virke spår 3,5 % vekst for detaljhandelen generelt i år. Og det kan vi jo ikke klage over midt inne i en "oljekrise" og med voksende arbeidsledighet.

Powered by Labrador CMS