Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke

Vil bruke 285 millioner på Halloween

Norske forbrukere vil legge igjen rundt 285 millioner kroner på knask og kostymer i år, ifølge beregninger fra Virke Analyse.

Publisert


– Halloween har på få år vokst seg til å bli et høydepunkt for både barn og voksne, sier Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke.

Vil bruke 55 kroner i snitt

I år vil hver nordmann i gjennomsnitt bruke 55 kroner på Halloween-effekter, godteri og skumle dekorasjoner. Spesielt er det leketøys- og hobbybutikker, forretninger med bredt vareutvalg og dagligvarebutikker som opplever den store pågangen rundt 31. oktober. I tillegg har en del blomsterbutikker og tradisjonelle klesbutikken kastet seg på Halloween-bølgen.

– Stadig flere velger å gjøre denne dagen til en festdag, med fargerike og kreative dekorasjoner i og utenfor huset, og gjennomførte kostymer, sier Stende.

Han peker på at det brukes mest penger på kostymer til barn mellom 4 og 15 år.

– Halloween er en tradisjon som har kommet for å bli, og som gir handelen en skikkelig oppsving, fortsetter han.

Fra "skremmedag" til "vennedag"

Og det er ikke bare barna som liker den nye høytiden. Halloween-fester er blitt standard i de fleste studentfellesskap, og også de voksne har hengt seg på trenden.

– Her er det ofte om å gjøre å ha de mest kreative og tidsriktige kostymene, sier Stende.

Siden Halloween faller på en mandag i år, er det mange som kommer til å markere dagen lørdagen før.

– Likevel er det nok mandagen du vil få knask eller knep-besøk på døren, så husk å være klar med godteriet, avslutter Stende.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS