Slik planlegger retailers Black Friday
En undersøkelse blant Visma Retails detaljhandelskunder i Sverige og Norge – med fokus på netthandlere – viser at 94 prosent av butikkene planlegger å delta på Black Friday i år.
Over halvparten av detaljhandelsaktrøene i Visma Retails undersøkelse opplevde at salget gikk bedre enn forventet på fjorårets Black Friday. Samtidig hadde 13 prosent vanskeligheter med gjennomføringen av kampanjen, noe som var årsaket av bl.a. Utsolgte varer, tekniske problemer og problem med rabattkoder. Å ha testet teknikken på forskudd kan bli en avgjørende faktor for salgstopper som Black Friday, og nettbutikker anbefales å spre ut tilbudene sine over en hel uke for å forminske risikoen for overbelastning på siden.
– Undersøkelsen vår viser at det blir vanligere å forlenge Black Friday-kampanjen sin, slik at det blir Black Weekend eller Black Week. Dette kan absolutt være en fordel for belastningen i systemene, og også for lageret der man lettere unngår kaos og forsinkelser, sier Yngve Bollie, administrerende direktør for Trollweb, et selskap i Visma Retail som jobber med netthandel.
Når det gjelder planleggingen av årets kampanje oppgir 45 prosent at de planlegger gjennomføringen av Black Friday mindre enn én måned i forkant. Sju av ti kommer til å kjøpe annonser via Facebook, og fem av ti skal benytte seg av AdWords. Kun én av ti planlegger å bruke printannonsering som markedsføringskanal, mens hele ni av ti kommer til å sende ut nyhetsbrev om kampanjen. Undersøkelsen viser dog at kun 17 prosent faktisk målretter kampanjen sin i år.
– Mange har flotte og velfungerende lojalitetssystemer, der det er enkelt å rette tilbud basert på parametere som for eksempel kjønn, alder og tidligere kjøp. Dessverre glemmer mange å utnytte dette under slike store kampanjer som Black Friday, så her ser vi at aktørene har mye å vinne. Selv små segmenteringshandlinger kan gjøre enorme forskjeller, kommenterer Yngve Bollie.
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her
Visma Retails tips før Black Friday:
Prøv teknologien og prossessene i forkant.
Nettbutikker kan vinne på å fordele tilbudene sine over en hel uke. Da minimaliseres risikoen for overbelastning på nettsiden.
Unngå å jobbe direkte med e-handelsplattformen under den tyngste pågangen.
Om man fordeler tilbudene over en hel uke kan eksisterende lagerpersonale være tilstrekkelig.
Forventes det en kraftig salgsøkning? Vær proaktiv. Ta inn ekstrahjelp for å unngå kaos og forsinkelser på lageret.
Bruk lojalitetssystemet! Mange glemmer å benytte seg av slike muligheter under store kampanjer som Black Friday.