Fra fysiske butikker til e-handel
Wal-Mart reduserer antall nyåpninger samtidig som fokus flyttes over på e-handel.
På sitt årlige møte i investeringskomiteen helt nylig, vedtok Wal-Marts ledere detaljerte planer om å øremerke $ 11 milliarder for markedsføring av e-handelssalg, samtidig som åpningen av nye fysiske butikker skjæres drastisk ned.
E-handel, som har vært i laber i Wal-Mart sammenlignet med konkurrentene, er planlagt økt med 20–30 prosent i annet halvår. Det ferske salget av det kinesiske nettstedet Yihaodian ekskluderes til fordel for Alibabas rival JD.com.
Nedtoningen av butikker laget av ’murstein og mørtel’, innebærer at Wal-Mart kun vil åpne 35 nye supersentre i regnskapsåret 2018 – halvparten så mange som ble åpnet i fjor (69) – og bare 20 nærbutikker i samme periode, mot 161 i fjor.
Wal-Mart holder stø kurs med bruk av investeringskapital, men denne endringen innebærer den største forvandling av retailmodellen siden Sam Walton åpnet sin første butikk med løftet om ”alltid lave priser”.
Kilde: retaildive.com