Vipps til topps. (Illustrasjonsfoto: Vipps)

Her er merkevarene nordmenn anbefaler

YouGov BrandIndex lanserer nå Norges mest anbefalte merkevarer 2018. Vipps er Norges mest anbefalte merkevare og Krogh Optikk er årets høydehopper.

Publisert

Vipps får en Brand advocacy-score på 65,6 og tar førsteplassen fra Toyota, som må nøye seg med en femteplass. Navneskiftet fra Skandiabanken til Sbanken har ikke påvirket kundenes villighet til at rekommandere banken og Sbanken holder fast i andreplassen med en score på 63,5.

Rankingen byder også på tre nyheter fra bilbransjen, som generelt er gode på å skape ambassadører. På femteplassen finnes Toyota med en score på 61,3 og Skoda er kommet inn på syvendeplassen med en score på 56,9, mens Volvo inntar tiendeplassen på rankingen med en score på 54,4.

Klatrerne

Krogh Optikk har forbedret sin Brand advocacy-score med 19,4 prosentpoeng og er dermed årets suverene høydehopper. Andre data fra BrandIndex også at Krogh Optikk har økt andelen tilfredse kunder i løpet av det siste året, muligens som en som følge av en stadig utvikling av kundefordelsprogrammet Krogh+ med rabatter og fordeler til kundene.

(Pressemelding)

Om rankingen


YouGov BrandIndex har sett nærmere på hvilke virksomheter og merkevarer som er gode på å skape ambassadører, altså tilfredse kunder som vil anbefale disse videre til venner og bekjente.

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 240 merkevarer. Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Data er et samlet gjennomsnitt for alle intervjuer med kunder av de enkelte selskaper/merkevarer i perioden 1. november 2017 til 31. oktober 2018. Vi har kun tatt med selskaper/merkevarer som har oppnådd minimum 200 intervjuer innenfor denne perioden.

Brand advocacy-scoren finnes ved å spørre befolkningen, hvilke av de følgende selskaper/merkevarer ville du ANBEFALE til en venn eller kollega og hvilke ville du be venner, familie eller kolleger om å UNNGÅ. NetScoren regnes ut fra positivt svar minus negativt svar.

Tabellen for Brand advocacy-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Brand advocacy-scoren fra 1. november 2017 til 31. oktober 2018 sammenlignet med samme periode 2016-2017.

 

Powered by Labrador CMS