Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy kommenterer på Twitter: «For tredje gang viser YouGovs BrandIndex at KIWI får mest positiv omtale blant rundt 300 norske merkevarer. Helt rått!» (Foto: Kiwi)

Kiwi på snakkis-toppen også i 2019

Kiwi stjeler førsteplassen fra Vipps når det kommer til rangeringen av høyest BUZZ («positiv snakkis») i 2019. Ryanair og Rema 1000 har hatt størst fremgang.

Publisert

Norge intervjuer YouGov BrandIndex et representativt utvalg på 100 personer hver dag, og spør om deres kjennskap og holdninger til forskjellige merkevarer.

YouGov BrandIndex rangeringer for 2019 kartlegger blant annet hvilke merkevarer som har fått mest positiv omtale i Norge. Denne rangeringen er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex sin Buzz-score («positiv snakkis») blant nærmere 300 merkevarer i Norge.

Buzz-rankings for 2019


Kiwi er på førsteplass når det gjelder rangeringer for positiv omtale for 2019 og stjeler dermed førsteplassen fra Vipps, som var fjorårets vinner. Vipps tar andreplassen med en score på 27,7 og FINN.no ligger tredjeplass med en score på 24,2 poeng.

Ellers er Norges topp 10 tilnærmet uendret sammenlignet med 2018-kåringen.

‘Klatrerne’

Ryanair og Rema 1000 er merkevarene med sterkest fremgang.

Ryanair har tidligere fått en viss negativ pressedekning for å være fagforeningsfiendtlig og rettsaker om usaklige oppsigelser. Ryanair har fått mindre negativ omtale i 2019 og har derfor forbedret sin Buzz-score med 2,7 poeng. Ryanair har dog fortsatt en negativ score på -10,6.

‘Ser etter laveste priser’

Ved bruk av YouGov Profiles kunne vi se nærmere på de 5 % av befolkningen som vil si de er en tilfreds kunde av Ryanair, forklarer YouGov i pressemeldingen. Befolkningen i Sørlandet er overrepresentert i denne målgruppe, og de er svært interessert i å reise. Storbyferie, badeferie og en ferie kombinert avslapning og sightseeing er like populære. Målgruppen ser stort sett etter de laveste prisene når de handler. 55% vil vurdere å booke hos Ryanair neste gang skal booke reise mot 7 % av den generelle befolkning. 69% vil vurdere å booke hos Norwegian mot 47 % av befolkningen.

Rema 1000 er den andre klatreren. Rema 1000 kom ut av 2017 med en negativ Buzz-score, men kan nå glede seg over for andre år på rad at være en av merkevarene med sterkest fremgang. Rema 1000 har forbedret sin score med 2,7 poeng og har nå en positiv score på 17,6.

Om BrandIndex

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 300 merkevarer. Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om em merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie. Nettoscore regnes ut fra positiv omtale minus negativ omtale.

Tabellen for Buzz-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Buzz i 2019 sammenlignet med 2018.

Powered by Labrador CMS