Zalando tar nytt skritt mot bærekraft med ny kolleksjon
Denne våren presenterer Zalando sammen med ni nordiske merkevarer en bærekraftig kolleksjon for kvinner under navnet Small steps. Big impact, by Zalando.
Blant merkene som er med i samarbeidet, er Holzweiler, Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn, House of Dagmar, Libertine Libertine and Won Hundred. Kolleksjonen er en del av Zalandos nylanserte bærekraftstrategi, som tar sikte på å øke bevisstheten omkring bærekraftig mote.
Kolleksjonen er et direkte resultat av at Zalando i oktober lanserte bærekraftstrategien do.MORE. Gjennom Small steps. Big impact. by Zalando vil Zalando få flere i bransjen til å samarbeide om lignende prosjekt som bidrar til en mer en bærekraftig moteindustri. Zalando har i dag allerede et av Europas største sortiment innen bærekraftig mote, med mer enn 20.000 bærekraftige produkter fordelt på over 240 merker.
– Med mer enn 29 millioner aktive kunder i 17 land og over 2.000 merkevarer, vet vi at vi kan påvirke etterspørselen og tilgangen til bærekraftig mote for våre kunder. Som et resultat av vår nylanserte bærekraftstrategi, er vårt mål at bærekraftig mote innen 2023 skal utgjøre 20 prosent av vår GMV, det vil si verdien på alt som selges i Zalandos nettbutikk. Vi ønsker at denne kolleksjonen vil øke kundenes bevissthet og hjelper dem med å ta mer bærekraftige valg. Gjennom å samarbeide med ni profilerte designerbrands vil vi vise hvor enkelt det er for våre kunder å finne bærekraftig mote uten å inngå kompromiss, sier David Hejgaard, kommersiell sjef for Zalando i Norden.
De ni utvalgte nordiske merkene har allerede markert seg innen bærekraftig mote, og er blitt utfordret til å lage en kolleksjon som ikke går på kompromiss med verken kvalitet eller design. Alle sammen har bidratt med sin egen tilnærming til bærekraft gjennom produksjonsteknikker for de 70 plaggene i kolleksjonen. Blant annet er det tatt høyde for en mindre ressurskrevende produksjon, bedre materialer og bedre sosiale kår for produsenter og leverandører.
– Vi jobber svært bredt med bærekraft på generell basis, og det har vi gjort i denne kolleksjonen også.
Bærekraft er sammensatt, og vi har gjort alt vi kan under utviklingen av hvert produkt. Det betyr å jobbe med resirkulert ull, økologisk bomull, resirkulert polyester og selvfølgelig at alt blir sendt i våre biologisk nedbrytbare “non-plastic” poser, sier Suzanne Holzweiler, Creative Director i Holzweiler.
Den nye kolleksjonen gir et godt grunnlag for en holdbar garderobe, og er i tillegg laget av langtidsholdbart triacetat, OEKO-TEX sertifiserte prints samt at det er stilt krav til mindre bruk av plantevernmiddel og vann i produksjonen.
– Det er fantastisk at Zalando samler så mange brands i samme prosjekt. Dette gir oss en felles inspirasjon, og lar oss samtidig løse oppgaven på vår egen unike måte. Jeg er veldig spent på å se det endelige resultatet, sier Holzweiler.
Kolleksjonen vil være tilgjengelig i alle Zalandos 17 markeder fra i dag og suppleres av en kampanje som inkluderer print, out-of-home, sosiale medier og Zalandos egne kanaler.