Zalando øker omsetningen og utvider partnerprogrammet
Zalando økte sin omsetning med 10,4 prosent, til 1 524 millioner euro i 1. kvartal. Justert driftsresultat ble minus 98,6 millioner euro.
Selskapet forventer et resultat for hele 2020 på mellom 100 og 200 millioner euro, som er noe lavere enn tidligere prognoser.
I løpet av kvartalet økte antall kunder med 17 prosent, til 32 millioner.
Ifølge en pressemelding fra netthandelselskapet økte antall nye kunder med 39 prosent i april. Zalando-kundene bestiller varer i gjennomsnitt 4,7 ganger pr år. De varegruppene som har størst økning er barneklær, sportsklær, tilbehør og skjønnhetsprodukter. Zalando ser også en økning i etterspørselen etter bærekraftig mote.
Zalando har satset mye på å utvikle sitt partnerprogram Connected Retail, et samarbeid hvor varer selges via fysiske butikker. Ifølge pressemeldingen leverte fysiske butikker i Tyskland og Nederland ut 350000 varer til Zalandos kunder i april.
I løpet av tredje kvartal i år vil Zalando utvide partnerprogrammet for fysiske butikker i Sverige, Spania og Polen.